Σώζεται ο Δίολκος, το μεγάλο τεχνικό έργο της αρχαιότητας;

Ομως υπάρχει και η άλλη πλευρά. Αυτή την οποία καταγράφει η δημοσιογράφος κα.Σοφία Λοβέρδου στο άρθρο της. 

Ήταν ένα μεγάλο και σημαντικό έργο της αρχαιότητας, του οποίου όμως η καταστροφή στη σύγχρονη εποχή υπήρξε ταχύτατη. Ελπίδες ωστόσο για τη σωτηρία του Διόλκου που κατασκευάστηκε τον 6ο π. Χ. αιώνα στον Ισθμό της Κορίνθου γεννά τώρα η πρόταση της εταιρείας «Α. Ε. Εγνατία οδός» για την προστασία της όδευσης του έργου, η οποία συζητήθηκε και εγκρίθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Ο Δίολκος, που υπήρξε η πρώτη συστηματική προσπάθεια για την μεταφορά πλοίων και εμπορευμάτων από το Σαρωνικό προς τον Κορινθιακό Κόλπο και αντιστρόφως και κατασκευάσθηκε για την αποφυγή του επικίνδυνου περίπλου της Πελοποννήσου πιθανότατα επί Περίανδρου. Αρχιζε από την παραλία του Σχοινούντα και έφθανε ως το δυτικό πέρας του σημερινού καναλιού, μεταξύ Νέας Κορίνθου και Λουτρακίου με συνολικό μήκος περί τα οκτώ χιλιόμετρα. Σήμερα όμως είναι γνωστή η πορεία του μόνο για 1100 περίπου μέτρα στο δυτικό άκρο της σημερινής Διώρυγας τόσο στην πλευρά της Πελοποννήσου όσο και στην πλευρά της Στερεάς, αν και σε πολλά σημεία η άνοδος της στάθμης της θάλασσας έχει καταβυθίσει το έργο. Η πρώτη αναφορά πάντως για την ύπαρξή του έγινε το 1883.
Ο Δίολκος ήταν στην ουσία ένας λιθόστρωτος δρόμος με αυλακιές, πάνω στις οποίες κυλούσαν τροχοφόρα, τα οποία μετέφεραν τα πλοία. Στις αρχαίες πηγές μάλιστα αναφέρεται ότι ο Δίολκος χρησιμοποιούνταν και σε περιόδους πολέμου για τη γρήγορη διακίνηση των πολεμικών πλοίων, τα οποία σύμφωνα με τον Θουκυδίδη μεταφέρονταν πάνω σε ξύλινες πλατφόρμες («των ολκών των νέων», λέει ο Θουκυδίδης), που κατασκευάζονταν γρήγορα κάθε φορά που παρουσιαζόταν ανάγκη.
Τώρα για την προστασία του μνημείου, όπως αποφάνθηκε το ΚΑΣ θα πρέπει να ανελκυθούν τα βυθισμένα αρχιτεκτονικά μέλη και να συντηρηθούν, ενώ θα γίνουν εργασίες «ανάταξης» της στεριάς για να συγκρατηθεί στη θέση του και να αναδειχθεί για τους επισκέπτες.

ΚΑΙ Η ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ
Ομως υπάρχει και η άλλη πλευρά. Αυτή την οποία καταγράφει η δημοσιοράφος κα.Σοφία Λοβέρδου
Αρχαίος Δίολκος: "άγνοια" ή... παράνοια;
Γράφουν ΤΑ ΝΕΑ στις 7/7/2011, σε ΑΝΥΠΟΓΡΑΦΟ άρθρο με τίτλο «Επιχείρηση σωτηρίας για τη Δίολκο»:
"Παλινωδίες λόγω άγνοιας δεν επέτρεψαν τη σωτηρία του μνημείου που έχει αποκαλυφθεί σε μήκος 255 μ. στην πλευρά της Πελοποννήσου και σε μήκος 204 μ. στη Στερεά Ελλάδα, ενώ δεν απέφερε καρπούς ούτε η διυπουργική επιτροπή που ανέλαβε δράση το 2007. Τελικώς, η λύση έρχεται μέσω της μελέτης που εκπόνησαν οι τεχνικοί της Εγνατίας και η οποία σε πρώτη φάση θα προστατεύσει τα κρηπιδώματα από τη φθορά του νερού ενώ μελλοντικά θα μελετηθεί η ανάσυρση των βυθισμένων μελών, αν και εκτιμάται ότι πολλά θα έχουν παρασυρθεί από το ρεύμα".
Δε σχολιάζω τα υπόλοιπα (τι είδους «άγνοια» είναι π.χ. να στηρίζεις -και να προωθείς επί 23 χρόνια- μια μελέτη της οποίας ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ότι δε γνωρίζεις ΟΥΤΕ ΚΑΝ τον τίτλο, όπως έκανε το ΥΠΠΟ για τη μελέτη-φούσκα της ΑΕΔΙΚ – ή π.χ. πότε ανακάλυψαν οι αρμόδιοι του Υπουργείου την έκταση των αποκαλυφθέντων τμημάτων του Δίολκου όταν το 2006, και μετά από χρόνια στενής «συνεργασίας» με τη ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ο τότε προϊστάμενος της τοπικής εφορείας αρχαιοτήτων κ. Μάντης επέμενε να δίνει την εικόνα μιας αρχόμενης διάβρωσης και ολόκληρα κομμάτια του ανασκαφέντος μνημείου ήταν εξαφανισμένα από επίσημα ΚΑΙ ανεπίσημα έγγραφα – ή από πότε ονομάζεται «διϋπουργική επιτροπή» η προσπάθεια να ΠΝΙΓΕΙ το θέμα των ευθυνών και της ίδιας της προστασίας και αναστήλωσης μέσω μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης [ιδέα «εμπνευσμένη» κατά πάσα πιθανότητα από τη μαρίνα Λουτρακίου!!]) αλλά μου κάνει εντύπωση μια άλλη έκφραση του ανώνυμου συντάκτη... Αυτή περί προστασίας ΠΡΩΤΑ και ανάσυρσης μελών «μελλοντικά»!
Πάρα πολλά μπορούν να ειπωθούν εδώ, όμως προς το παρόν καίει ένα θέμα: μήπως οι «αρμόδιοι» - που από το 1999 έχουν στο κατόπι τους τον Εισαγγελέα! - θεωρούν ότι θα φτιάξουν έναν κυματοθραύστη χωρίς να ανασύρουν ΚΑΝΕΝΑΝ από τους «παραστρατημένους» λίθους του Δίολκου;;;
Έχω αναφέρει επανειλημμένα σε πρόσφατες επιστολές προς το ΥΠΠΟΤ (αλλά και σε καταγγελίες προς το εξωτερικό) ότι η αποκατάσταση του μνημείου δεν μπορεί να γίνει φίρδην μίγδην, όπως από καιρό μεθοδευόταν (για την περίπτωση βέβαια που τα πράγματα έφθαναν ως εκεί)... Ούτε ο εικονικός συνδυασμός των όρων «προστασία», «αποκατάσταση», «αναστήλωση» έχει πλέον θέση (παρόλο που όλα αυτά δεν έπαψαν ποτέ να είναι μέσα στις υποχρεώσεις των «αρμόδιων»)!
Με βάση τις υπερεπείγουσες ανάγκες του μνημείου, η ανάσυρση των λίθων για ΟΛΟ ΤΟ ΠΛΑΤΟΣ (εννοώ πλάτος, όχι μήκος) του σπαραγμένου Δίολκου μπορεί να εξυπηρετεί κάποιες σκοπιμότητες (π.χ. να εξαφανίσει τις αποδείξεις των παρανομιών ή να δημιουργήσει περισσότερες «ευκαιρίες» να ΣΚΟΝΤΑΨΕΙ το όλο θέμα) αλλά, γνωρίζοντας μάλιστα την ανυπαρξία του Υπουργείου, θα λειτουργούσε ως μοχλός καθυστερήσεων και προχειρότητας - ΕΑΝ βέβαια η εμφανιζόμενη ως πρόθεση για προστασία δεν αποτελεί άλλη μία κούφια υπόσχεση!
Επειδή δε γνωρίζω τις τελευταίες κινήσεις των «αρμόδιων», και επειδή οι διάφορες εξαγγελίες έτσι κι αλλιώς δε γίνονται πια πιστευτές (αφού κάθε φορά που στριμώχνεται το Υπουργείο παίρνει μια υποτιθέμενη «απόφαση» ή βγάζει ένα Δελτίο Τύπου για τα μάτια του Εισαγγελέα), ΕΛΠΙΖΩ η καταγγελία μου αυτή να μη ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ από τους αρμόδιους της συφοράς σαν αφορμή για μια ακόμη «εξαγγελία» - αυτή που αναφέρεται στα ΝΕΑ – βάσει της οποίας μπορεί να φανταστεί κανείς ότι το Υπουργείο προωθεί την κατασκευή κυματοθραύστη ΧΩΡΙΣ να προγραμματίσει την περισυλλογή ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΣΥΛΛΕΓΟΥΝ ώστε ο κυματοθραύστης να γίνει πραγματικότητα... (**)
Μπορεί αυτό να μη φαίνεται λογικό, αλλά έχετε δει πολλά λογικά σ' αυτή την υπόθεση; Άλλωστε οι αρχαιολόγοι της συφοράς έχουν μακρά παράδοση να ΣΚΟΝΤΑΦΤΟΥΝ όσο αφορά τον Δίολκο. Πάνω σε τι σκοντάφτουν; Στις παρανομίες που ΟΙ ΙΔΙΟΙ δημιουργούν ή συγκαλύπτουν (μελέτη-φούσκα της ΑΕΔΙΚ, σύνδεση του Δίολκου με τη Μαρίνα Λουτρακίου κ.λπ.), και σε ΕΜΠΟΔΙΑ που οι ίδιοι ΕΠΙΝΟΟΥΝ (άρνηση σωστικών μέτρων, υποτιθέμενη ανάγκη ΚΥΑ, «δόγμα» ότι η προστασία του μνημείου από τη θάλασσα δεν είναι δικό τους θέμα, και πάει λέγοντας).
Οι λίθοι, κύριοι συνάδελφοι των ΝΕΩΝ, ΔΕΝ παρασύρθηκαν «από το ρεύμα»! Παρασύρθηκαν από τις πολλαπλές και συστηματικές ΑΠΑΤΕΣ αλληλοκαλυπτόμενων «αρμόδιων».
Σοφία Λοβέρδου
Δημοσιογράφος, μέλος ΕΣΠΗΤ
10 Ιουλίου 2011
www.youtube.com/user/sofiagreek
(*) Για παράδειγμα, μπορεί να προέκυπταν καθυστερήσεις ακόμη και καθαρά «ανασκαφικής» φύσης, αφού το μνημείο δεν έχει μελετηθεί ποτέ. Επίσης, υπάρχουν κομμάτια του μνημείου που δεν μπορούν να αποκοπούν ή να αποξηλωθούν στο όνομα μιας δήθεν αποκατάστασης: αναφέρομαι κυρίως στο σημείο όπου η όδευση του Δίολκου «βουτάει» κάτω από μια πρόσθετη κατασκευή που ο Βερδελής χρονολόγησε στην εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου, ένα από τα τμήματα του μνημείου που επί χρόνια ΔΕΝ εμφανίζονταν στα έγγραφα.
(**) και, θα έλεγα, όλων των λίθων που θα βρεθούν στην εξωτερική πλευρά του... [Τονίζω φυσικά για άλλη μια φορά ότι όσα αναφέρονται στο άρθρο αυτό δεν σημαίνουν «αυτόματα» ότι πιστεύω ότι ο κυματοθραύστης θα πραγματοποιηθεί, ή όποια άλλη υπόσχεση εμφανίζεται εκ μέρους του Υπουργείου].


Πηγή

1 σχόλιο:

  1. Aρχαίος δίολκος. Αξίζει να δει κανείς τη δουλειά του ΤΕΕ με τη φωνή του καθηγητή Θεοδόση Τάσιου:
    http://www.youtube.com/watch?v=UsQfgQeyiRg
    http://www.youtube.com/watch?v=D0Qy8Zcx1XA
    http://www.youtube.com/watch?v=lbfz50XL1KQ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.

Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.