Το Θέατρο «ΠΡΟΒΑ» παρουσιάζει
στο Λουτράκι για μια μοναδική παράσταση το Σάββατο 8 Ιουνίου
στις 21.00 στο Αλεξάνδρειο
Συνεδριακό Κέντρο Λουτρακίου, το
καινουργιο έργο του Παναγιώτη Μέντη με τη Μαίρη Ραζή.
Μια παράσταση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία τη χειμερινή
περίοδο σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσόγκα,
μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και την Μαίρη Ραζή στον ομώνυμο ρόλο της περιβόητης Ρόζας
Εσκενάζυ σε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας. Τους τρείς σημαντικούς άντρες της ζωής της
παίζει ο Γιάννης Τσουρουνάκης. Στο
πιάνο τη συνοδεύει ο Δημήτρης Καραβίτης.
Προπώληση στο Αλεξάνδρειο
Συνεδριακό Κέντρο Λουτρακίου και στο σουπερμάρκετ
ΣΠΑΚ.
Τιμή εισιτηρίου 15€
Προπώληση 10€
Φοιτητές-Άνεργοι-Συνταξιούχοι 10€
Για κρατήσεις θέσεων επικοινωνήστε στα τηλέφωνα 27440 21124, 2108818326, 2108818117
Λίγα
λόγια για το έργο και τι έγραψαν οι κριτικοί
Το θέμα του έργου είναι η
μυθοπλασία της περιπετειώδους ζωής της Ρόζας Εσκενάζυ, μιας από τις
σημαντικότερες γυναίκες στην ελληνική λαϊκή μουσική σκηνή.
Η
«Ρόζα» του Παναγιώτη Μέντη είναι μια παράσταση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στο
Θέατρο Πρόβα σε σκηνοθεσία του Σωτήρη
Τσόγκα. Η ηρωίδα θυμάται, ονειρεύεται, ανασύρει μνήμες, ξύνει πληγές,
αναπολεί και παραμένει ανεξάρτητη κι ερωτευμένη με το τραγούδι και το χορό. Μία
παράσταση που συνδέει το χθες με το σήμερα, αναζωπυρώνει μνήμες και εναλλάσσει
τη συγκίνηση με τη χαρά, το τραγούδι με το λόγο. Η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη γίνεται συνδετικός
κρίκος των εποχών, των εικόνων, αφήνοντας όμως την κυρίαρχη θέση στο
ρεμπέτικο που ζωντανεύει μέσα από την
εκφραστική και γεμάτη συναίσθημα φωνή της Μαίρης Ραζή.
Στο
πιάνο τη συνοδεύει ο Δημήτρης Καραβίτης.
Τους τρείς σημαντικούς άντρες της ζωής της ερμηνεύει ο Γιάννης Τσουρουνάκης.
Η Ρόζα
Εσκενάζυ χαρακτηρίστηκε ως «Η μεγάλη κυρία» του ρεμπέτικου τραγουδιού. Ήξερε να
ξεσηκώνει, με τα σκέρτσα και τα καμώματά της, τους σεβντάληδες θαμώνες γιατί,
εκτός από έξοχη τραγουδίστρια ήταν και θαυμάσια χορεύτρια. Γεννήθηκε στην
Κωνσταντινούπολη του 1883 και πέθανε σε ηλικία 97 ετών. Έχει ταφεί στην
Κόρινθο. Σημαντικός σταθμός στην καριέρα αλλά και στην ίδια τη ζωή της υπήρξε η
Θεσσαλονίκη.
Όπως το ρεμπέτικο τραγούδι, έτσι και η Ρόζα
εκπροσωπεί ένα μείγμα παράδοσης: Εβραία, εκχριστιανισμένη, με πρώτη γλώσσα της
τα Τούρκικα, κουβαλάει όλο το υλικό μιας πλούσιας σε διαστρωματώσεις μουσικής
παράδοσης. Συγκρότησε με το βίο της την εικόνα της ανεξάρτητης ρεμπέτισσας,
μιας προσωπικότητας κόντρα στην κοινόχρηστη αντίληψη για τη λαϊκή, αγροτική,
μικροαστική γυναικεία παρουσία στον ελληνικό χώρο του μεσοπολέμου.
Κατά τη
διάρκεια της παράστασης ακούγονται με
συνοδεία πιάνου γνωστά τραγούδια της σπουδαίας ερμηνεύτριας «Το Χαρικλάκι», «Η Δημητρούλα»,
«Η γκαρσόνα», «Του Μάνθου ο τεκές», « Γιατί φουμάρω κοκαΐνη» και πολλά
καινούργια τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη, γραμμένα ειδικά για την παράσταση.
Ο Παναγιώτης Μέντης- ηθοποιός και
συγγραφέας- είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου
νεοελληνικού θεάτρου. Έχει βραβευθεί δύο φορές με κρατικό βραβείο για τα έργα
του «Playmobil» και «Άννα είπα». Επίσης, βραβεύτηκε από το Ίδρυμα Ωνάση για τα
θεατρικά του έργα «SAVE» και «Ξένοι». Τα έργο «Ρόζα
Εσκενάζυ» είναι από τα τελευταία του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: ΔΙΑΝΟΜΗ:
Κείμενο: Παναγιώτης Μέντης
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσόγκας
Μουσική σύνθεση: Σταμάτης Κραουνάκης
Μουσική Διδασκαλία: Άρης Βλάχος
Σκηνικά – Κοστούμια: Καλλιόπη Κοπανίτσα
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σωτήρης Τσόγκας
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
ΠΑΡΆΣΤΑΣΗΣ: 90 ΛΕΠΤΑ
Ρόζα: Μαίρη Ραζή
Χρήστος-Αλέξανδρος-Γιάγκος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΟΥΡΟΥΝΑΚΗΣ
Τα τραγούδια
συνοδεύει στο πιάνο ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ
Στην προβολή εμφανίζεται
ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΟΓΚΑΣ
Κριτικές για την παράσταση
Ορυχείο Ψυχής… «Είναι πλέον γνωστό ότι το ρεμπέτικο τραγούδι ήρθε στην Ελλάδα
ως υιοθετημένο τέκνο. Η μήτρα που το γέννησε η Ανατολή, θα έλεγα η μουσική
παράδοση του Βυζαντίου. Και για να μη φανεί αυτό σαν ηλίθια πατριδολαγνεία,
σπεύδω να σημειώσω πως η βυζαντινή μουσική έρχεται από πολύ βαθιά, κυρίως από
τα περσικά υψίπεδα, συναντάει την αραβική
και πατάει πάνω στις αρχαίες φόρμες.
Θεωρώ τυχερή
τη Μαίρη Ραζή που ερμηνεύει ένα τέτοιο ορυχείο λαϊκής ευαισθησίας, γλώσσας και
αυθεντικότητας».
Κώστας
Γεωργουσόπουλος-Κριτικός Θεάτρου
«Με
σεβασμό για τα βάσανά της, με κριτικό χιούμορ για τα λάθη της, με βιογραφική
ακρίβεια, αλλά και δραματουργική ευλυγισία, ο συγγραφέας εμφανίζει τη γριά πια
Ρόζα Εσκενάζι να αναδράμει στο«ρέμπελο» βίο της, στους έρωτες και στην τέχνη
της, εμπλουτίζοντας την αφήγησή της με ένα πρόσωπο (τον άντρα που της
αφοσιώθηκε μέχρι τέλους), με τραγούδια που ερμήνευσε, αλλά και δικούς του
στίχους που «ευλόγησε» με υπέροχες μελωδίες του ο Σταμάτης Κραουνάκης. Η
αισθαντικά ρεαλιστική σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσόγκα, το απέριττο σκηνικό και τα
κοστούμια (Καλλιόπη Κοπανίτσα), η μουσική επιμέλεια (Άρης Βλάχος), το βίντεο
(Παναγιώτης Τσάγκας), η κινησιολογία(Τατιάνα Μύρκου) και προπάντων η ερμηνεία
της Μαίρης Ραζή που, με ευαισθησία,δύναμη και χιούμορ έπλασε τη Ρόζα, ερμήνευσε
τραγούδια της και ένα εξαιρετικό τούρκικο τραγούδι. Αξιοσημείωτη η ερμηνεία του
Γιάννη Τσουρουνάκη και η πιανιστική συνοδεία του Δημήτρη Καραβίτη.»
Ριζοσπάστης-Κριτική Θεάτρου-Αριστούλα Ελληνούδη
«Η
Μαίρη Ραζή παίζει φέτος το ρόλο της καριέρας της. Η ιδέα ήταν τολμηρή, αλλά το
πείσμα και η πίστη της στο έργο του Παναγιώτη Μέντη απέδωσαν. Και τα κατάφερε
να ερμηνεύσει στη σκηνή του θεάτρου «Πρόβα» ένα μύθο του ρεμπέτικου τραγουδιού,
τη Ρόζα Εσκενάζυ. […] Μέσα από την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Σωτήρης Τσόγκας,
η ζωή της Ρόζας διατρέχει τις εποχές και τα γεγονότα από τη Μικρασιατική
καταστροφή, τη δικτατορία του Μεταξά και τον ξεριζωμό των Εβραίων στη
Θεσσαλονίκη μέχρι τον εμφύλιο και τη χούντα. Στο νεοκλασικό της Ηπείρου και
Αχαρνών η ρεμπέτισσα Ρόζα, ασυμβίβαστη, μαχητική, μια γυναίκα που δεν
παραδέχτηκε ποτέ ότι γέρασε κι ας πέθανε σε βαθιά γεράματα, διεκδικεί μερίδιο
στη μνήμη μας.»
Εφημερίδα Συντακτών-Κριτική Θεάτρου-Έφη Μαρίνου
«Ο
κώδικας είναι η συνέπεια λόγων -πράξεων, βίου και τέχνης. Αυτήν την αλήθεια
υπηρετεί η παράσταση, χωρίς να προσφεύγει σε ευκολίες. Η σκηνοθεσία είναι
καθαρή και η Μαίρη Ραζή δίνεται στον ρόλο με συγκίνηση, έχοντας επιστρατεύσει
όλες τις Πολίτικες μνήμες της. Ένα μουσικό ταξίδι στο σημείο συνάντησης
Ανατολής και Δύσης, που είναι εν τέλει ο αληθινός μας «προορισμός». Μια «άλλη»
πόλη που πρέπει να ξαναβρούμε μέσα μας, για να σταθούμε πάλι στα πόδια μας ως πολίτες.»
Αυγή-Κριτική Θεάτρου-Λέανδρος Πολενάκης
«Την μορφή – το βίο μιας μεγάλης γυναίκας που έζησε, πέρασε,
και χάθηκε από το Μέγα Πανελλήνιο παρουσιάζει αυτό το καλογραμμένο έργο. Ποια
ήταν αυτή η γυναίκα που κυκλοφορούσε σαν μοντέλο από μια άλλη εποχή, μιλούσε
σαν σφίγγα, ερωτευόταν, αφοσιωνόταν στα τραγούδια, στη μουσική μέσα σε καφενεία
και κέντρα τραγουδώντας σε καπνούς και τσιγάρα με άνθη του κακού; Έρωτες και
τραγούδια μπερδεύονταν φανερά κι αυτή πάντα πρώτη κάτω από σβηστά φανάρια Κυρία
να επιστρέφει άλλοτε σε άντρες που την ερωτεύονταν ή στη μοναξιά του
καλλιτέχνη. Τρεις άντρες στη
ζωή της: Χρήστος – Αλέξανδρος – Γιάγκος. Ο τελευταίος την
κήδεψε με τιμές. Η Μαίρη Ραζή, ως Ρόζα, αληθινή! Ο Γιάννης Τσουρουνάκης, ως οι
τρεις έρωτές της, γοητευτικός! Η μουσική και τα τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη
συμπληρώνουν το κάδρο της μεγάλης Ρόζας Εσκενάζυ.»
Οδός Πανός-Κριτική Θεάτρου-Γιώργος Χρονάς
«Έναν εξαιρετικό μονόλογο
είδαμε προχθές βράδυ στον θέατρο Πρόβα και σχολιάζουμε συνολικά την παράσταση…σας
προτείνω μια σύντομη στάση στην καρδιά της Αθήνας για να δείτε τη λαμπρή
παράσταση του Θεάτρου “Πρόβα”… Την ενέργειά μου προσπαθώ να την αφιερώνω σε
πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις που μου αρέσουν πολύ! Και τούτη η παράσταση
ομολογουμένως μου άρεσε πάρα πολύ! Η Ρόζα που ανακάλυψα εγώ μέσα από το θαυμάσιο
κείμενο του Παναγιώτη Μεντή, αυτή η Ρόζα που η σκηνοθετημένη της πλέον υπόσταση
περιπλανιέται με καμάρι σε όλες τις γωνιές του Θεάτρου “Πρόβα”, είναι η Ρόζα
του Σωτήρη Τσόγκα και της Μαίρης Ραζή, η Ρόζα που με ταξίδεψε με τα τραγούδια
της, η γυναίκα που με ανάγκασε να προβληματιστώ με την πολυτάραχη ζωή της, εκείνο
το θηλυκό που μου δημιούργησε τα πολύτιμα ερωτηματικά και τα εκκεντρικά
θαυμαστικά με την απλότητα, την ευθύτητα, αλλά και το θράσος της ανεπεξέργαστης
θέσης της».
Kulturosupa -Τάσος Αγγελίδης
Από το
βιβλίο εντυπώσεων του Θεάτρου:
Η
Μαίρη Ραζή μπορεί να υποδυθεί και τη Σάρα Μπερνάρ. Η Ρόζα θα της ξέφευγε? Είναι
αξιοθαύμαστη η ζωντανή τραγουδιστική της ερμηνεία. Είναι γενναία και τολμηρή
και πατάει στη πλάτη ενός γερού σκηνοθέτη. Όλοι οι ηθοποιοί αξιέπαινοι και ο
μουσικός επίσης. Όσο για το σκηνικό χώρο, ταιριαστός στην υψηλόφωνη σιωπή.
Κωσταντίνος Μπούρας
«Είδα την παράσταση την Δεύτερη μέρα των
Χριστουγέννων και ήταν μια μαγεία! Τι να πει κανείς για τη μουσική και τα
τραγούδια; Για την ερμηνεία της κυρίας Ραζή; Για το κείμενο και την ιστορία;
Μια παράσταση διαμάντι από αυτές που
μένουν χαραγμένες…σε ένα όμορφο λιτό σκηνικό με ζωντανό πιανίστα, και έναν
όμορφο γενικά χώρο ζεστό, και με ζεστασιά από το προσωπικό και την ίδια και
τους υπέροχους κουραμπιέδες στο τέλος…Λες και ήμασταν σπίτι της και μας
ερμήνευσε τόσο μοναδικά την ζωή της σπουδαίας αυτής ρεμπέτισσας..Μας ταξίδεψε
σε μια άλλη εποχή..Παράσταση που κανένας θεατρόφιλος και λάτρεις των βιογραφιών
δεν πρέπει να χάσει».
Αθηνόραμα-Σπύρος
Σιακαντάρης
30/12/2012 5 αστεράκια
«Η ζωή της Ρόζας Εσκενάζυ
ζωντανεύει στο θέατρο "Πρόβα", με τη Μαίρη
Ραζή σε κείμενο του Π. Μέντη. Ίσως θα έπρεπε να αρχίσω
αντίστροφα αυτή την περιγραφή. Δηλαδή από το πόσο συγκινημένη, αλλά και-ας μην
το κρύψω-εντυπωσιασμένη βγήκα από το θέατρο. Πόσα πράγματα δεν ήξερα γι' αυτή
τη γυναίκα, γι' αυτή τη ρεμπέτισσα;! Τί ενδιαφέρουσα η ιστορία της;! Η βαριά
ιστορία της. Ξεκινώντας από την Πόλη και τελειώνοντας στην Αθήνα. Πόσο πειστική
η Μαίρη
Ραζή στο ρόλο της;! Γιατί αυτό είναι το νόημα, να σε πείσει η
ηθοποιός».
Ναυτεμπορική-Δέσποινα
Κοντογιάννη 10/3/2013
«Ρεσιτάλ ερμηνείας από την κα Ραζή, η οποία δεν γνώριζα ότι είχε
τόσο εξαιρετική φωνή στο τραγούδι. Ώρες ώρες με ταξίδευε τόσο που νόμιζα ότι
έβλεπα την ίδια τη ρεμπέτισσα. Ήταν περισσότερο σαν μετενσάρκωση και λιγότερο
σαν υποκριτική. Προσωπικά συγκινήθηκα αφού θυμήθηκα και λίγο την καταγωγή και
τη γιαγιά μου... Εξαιρετικός και ο πιανίστας και ο κος Τσουρουνάκης ως ο
σύντροφος της Ρόζας σε τρεις διαφορετικές φάσεις της ζωής της, αλλά και ο
πιανίστας κος Καραβίτης, που συνόδευσε την παράσταση τόσο μελωδικά. Μία
παράσταση που πρέπει να δείτε, και οπωσδήποτε να πάρετε και το πρόγραμμα, πολύ
καλή δουλειά από τις εκδόσεις Αιγόκερως και το Θέατρο Πρόβα. Συγχαρητήρια και
στους κους Μέντη και Τσόγκα για το κείμενο και τη σκηνοθεσία αντίστοιχα: πολύ
ρεαλιστική γραφή, πολύ γεμάτη σκηνοθεσία».
Αθηνόραμα-Αργυρώ
Αραμπατζόγλου
12/11/2012 5 αστεράκια
«Mία αρκετά καλή παράσταση που συνδυάζει αρμονικά τη μουσική με
την ιστορία και μέσα από την οποία παρουσιάζονται τα βασικότερα ιστορικά
γεγονότα που σημάδεψαν το έθνος μας. Εκπληκτική η ερμηνεία της Μ.Ραζή( η οποία
τραγουδάει με νάζι και τσαχπινιά), καταπληκτική η μουσική επένδυση της
παράστασης από τον Στ. Κραουνάκη…»
Αθηνόραμα-kyvoss 27/10/2012 3 αστεράκια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.