Χαμόγελα ρε, σε σκανάρουν...(διάβασε...μάθε)

Έναν κινητό «κατάσκοπο» που θα μπορεί να περνά από έρευνα ακτίνων Χ, αδιακρίτως και χωρίς προειδοποίηση, οποιονδήποτε Έλληνα ή ξένο στη χώρα, ετοιμάζεται να προμηθευτεί η Ελληνική Αστυνομία, με το πρόσχημα της βελτίωσης της φύλαξης των συνόρων.
Η απίστευτη αυτή ιστορία βγαίνει στον «αφρό» από τις διαδικασίες του ίδιου του διαγωνισμού της ΕΛ.ΑΣ., η οποία αποφάσισε να προμηθευτεί δύο φορτηγάκια «ειδικής χρήσης», όπως αναφέρεται στη σχετική προκήρυξη διαγωνισμού. Τα βαν, όμως, όπως εξηγείται πιο κάτω, δεν είναι απλά φορτηγά, αλλά αυτοκίνητα που μεταφέρουν σύστημα απεικόνισης ακτίνων Χ. Δηλαδή όχι παθητικής έρευνας και εντοπισμού, αλλά ενεργής, από συσκευή που εκπέμπει ακτινοβολία.
Σύμφωνα με την προκήρυξη 15.2012 της ΕΛ.ΑΣ. (δείτε τη παρακάτω), η βασική επιχειρησιακή απαίτηση είναι ο ταχύς και άμεσος εντοπισμός παράνομα εισερχομένων
στον χώρο ατόμων (λαθρομεταναστών ή λαθρεπιβατών) τα οποία μεταφέρονται λαθραία σε ειδικά διαμορφωμένες κρύπτες, σε οχήματα Ι.Χ. φορτηγά, νταλίκες και εμπορευματοκιβώτια.



Θέλουν, δηλαδή, ένα όχημα που θα είναι εφοδιασμένο με έναν πομπό ισχυρής ακτινοβολίας, που θα «σκανάρει» τις πύλες εισόδου της χώρας και θα αποκαλύπτει κρυμμένους λαθρομετανάστες. Δεν χρειάζεται και ιδιαίτερες επιστημονικές γνώσεις για να γίνει κατανοητό πόσο ισχυρή θα είναι η ακτινοβολία και πόσο μπορεί να επηρεάζει ανθρώπους που περνούν τα σύνορα νόμιμα, αλλά δεν θέλουν να ακτινοβοληθούν. Όπως επίσης πόσο μπορεί να επηρεάζει ειδικές κατηγορίες, όπως εγκύους ή ανθρώπους με ιατρικές συσκευές που δεν επιτρέπεται να ακτινοβοληθούν.

Το θέμα, όμως, είναι ότι τα βανάκια αυτά με τις συσκευές ακτινοβολίας δεν θα χρησιμοποιούνται μόνο στα σύνορα, αλλά παντού, και μάλιστα κρυφά, για να μπορούν να κατασκοπεύσουν τον οποιονδήποτε και να τον «στολίσουν» με βλαβερές ακτίνες. Την αποκάλυψη κάνει η ίδια η Ελληνική Αστυνομία.

Όπως σημειώνει η προκήρυξη: «το σύστημα με τη βοήθεια κατάλληλης διάταξης, η οποία θα μπορεί να παράγει ακτίνες Χ, θα έχει τη δυνατότητα σάρωσης παντός τύπου οχήματος το οποίο κινείται στο οδικό δίκτυο ή βρίσκεται σταθμευμένο σε οποιονδήποτε υπαίθριο ή υπόγειο χώρο εντός ή εκτός πόλης».

Ο έλεγχος

Με δυο λόγια, η αστυνομία επιβεβαιώνει ότι θα τσεκάρει με ακτίνες Χ οπουδήποτε στον ελληνικό χώρο. Όμως έχει και συνέχεια: Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, «η διενέργεια των ελέγχων θα πραγματοποιείται από απόσταση χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε συνεργασία με τους ιδιοκτήτες και τους οδηγούς των οχημάτων ή οποιαδήποτε πρόσβαση στο φορτίο τους». Και προσθέτει στην απαίτηση αρ. 4 των τεχνικών προδιαγραφών: «Να κατασκευαστεί με τρόπο που να μην προδίδει τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται, ούτε και τον εξοπλισμό τον οποίο διαθέτει». Δηλαδή, το σύστημα θα κάνει ελέγχους οπουδήποτε και κανείς δεν θα γνωρίζει την ύπαρξή του! Άρα θα μπορεί να χρησιμοποιείται και σε τυχόν κινητοποιήσεις εργαζομένων ή κάθε μορφής παρακολουθήσεις «ύποπτων» πολιτών. Και εδώ υπάρχει η επιβεβαίωση με τη σφραγίδα της ΕΛ.ΑΣ.

Εάν μάλιστα έχουμε και πολλά περιστατικά, το βανάκι θα πρέπει να μπορεί να τρέξει και πέρα - δώθε… Όσο για τους διερχόμενους πολίτες που, ακόμη κι αν είναι άσχετοι με τους ελέγχους, θα σκανάρονται και θα ακτινοβολούνται απροειδοποίητα, η διατύπωση είναι τόσο ασαφής όσο φαίνεται στο έγγραφο της προκήρυξης: «Το σύστημα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να διαπερνά διάφορα υλικά από τα οποία κατασκευάζονται ή μπορεί και να περιλαμβάνονται σε αυτοκίνητα, νταλίκες, εμπορευματοκιβώτια, βαλίτσες και άλλες αποσκευές».

Ακτινοβολία

Παρ’ όλα αυτά οι τεχνικές προδιαγραφές προοιωνίζονται ένα πολύ δυνατό μηχάνημα, αφού θα πρέπει να διαπερνά μεταλλική πλάκα έξι χιλιοστών, ακτινογραφώντας ταυτόχρονα αντικείμενα τριών εκατοστών, και μάλιστα εν κινήσει. Μάλλον δεν χρειάζεται να είναι κανείς ακτινολόγος για να αντιληφθεί τα επίπεδα της ακτινοβολίας…

Υπάρχει βέβαια και η πρόνοια για προστασία των εκτιθέμενων στην ακτινοβολία, αλλά αυτή αφορά μόνο τους χειριστές αστυνομικούς: «…οι ακτινοβολίες οι οποίες παράγονται και στις οποίες εκτίθενται οι χειριστές του συστήματος και τα υπό εξέταση οχήματα με το περιεχόμενό τους, θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερες»… Πάντως, εάν κάποιος είναι ύποπτος για τους χειριστές θα τρώει την ακτινοβολία της ζωής του. Μεταφέρουμε την παράγραφο 10: «Οι ακτίνες θα οδηγούνται στο ακτινοβολούμενο αντικείμενο έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η μεγίστη δυνατή συγκέντρωση ακτινοβολίας στην επιθυμητή επιφάνεια».

Όσον αφορά το ποια μπορεί να είναι τα όρια της ακτινοβολίας, απάντηση δεν φαίνεται να υπάρχει. Άλλωστε και οι επιστημονικές προδιαγραφές που προσδιορίζουν την «επιτρεπτή» ακτινοβολία είναι ασαφείς και αναφέρουν ότι το σύστημα «πρέπει να εκπέμπει όσο το δυνατόν χαμηλότερα ποσά ενέργειας κατά τη λειτουργία του». Σε άλλο σημείο ορίζεται ότι «ο ρυθμός της δόσης κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του συστήματος δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 0,12 microsieverts σε απόσταση 1,5 μέτρων από το σύστημα». Τι γίνεται όμως αν ο «στόχος» δεν είναι εύκολα προσιτός ή αν ο χειριστής θέλει να ρίξει… μια ακόμη ματιά; Ή και δύο;…

Μόνο για τους χειριστές αστυνομικούς (παρ. 25-27) ζητούνται από τους κατασκευαστές που είναι υποψήφιοι για να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό συγκεκριμένες πρόνοιες ασφάλειας! Διόλου τυχαίο, λοιπόν, που οι προδιαγραφές αυτής της προκήρυξης έμειναν στην ιστοσελίδα της αστυνομίας μόνο για δύο εβδομάδες, σαν να ήθελαν δηλαδή να μην τις δει κανείς. Παρ’ όλα αυτά η ΕΛ.ΑΣ. υποστηρίζει ότι για τις προδιαγραφές του διαγωνισμού υπήρξε… δημόσια διαβούλευση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα «πονηρή» υπόθεση. Η αστυνομία με το πρόσχημα των συνοριακών ελέγχων προετοιμάζεται να αποκτήσει δύο βαν - κατασκόπους, που θα μπορούν να δρουν σε κάθε σημείο της επικράτειας ελέγχοντας αδιακρίτως τον οποιονδήποτε με ενεργή ακτινοβολία.

Και εάν υπάρχει κάποια αμφιβολία για τις πραγματικές προθέσεις φακελώματος δικαίων και αδίκων, αυτή διαλύεται στην παράγραφο 20 της προκήρυξης, που αναφέρει σαφέστατα ότι όποιος σκανάρεται, ύποπτος ή μη, θα καταγράφεται και θα παραμένει στη μνήμη του Μεγάλου Αδελφού, για τα περαιτέρω: «Κάθε φορά που σαρώνεται ένα αντικείμενο (σ.σ.: και υποκείμενο) τα δεδομένα από τη διενέργεια του συγκεκριμένου ελέγχου θα καταχωρούνται αυτόματα στις αποθηκευτικές μονάδες του συστήματος». Και το ακόλουθο άρθρο συμπληρώνει: Οι χειριστές μπορούν να προβάλλουν, να επεξεργάζονται και να ανακαλούν τα δεδομένα (σ.σ.: των παρακολουθήσεων) σε πραγματικό αλλά και σε μεταγενέστερο χρόνο, όπως και πληροφορίες που σχετίζονται με τον χρόνο διεξαγωγής του ελέγχου, την ημερομηνία, την τοποθεσία και άλλες σχετικές πληροφορίες.

Αναπάντητα ερωτήματα

Η συγκεκριμένη προμήθεια καλύπτεται νομικά και συνταγματικά; Σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου, οι κάμερες παρακολούθησης είναι φανερές ή υπάρχει σήμανση σχετικής προειδοποίησης. Τουλάχιστον ώστε, αν υπάρχει σύστημα βλαβερής εκπομπής, όποιος πολίτης δεν επιθυμεί, να μην περνάει για να μην υφίσταται την ακτινοβολία. Κι όμως, εδώ το σύστημα θα είναι κρυφό. Προδίδοντας τελικά και τις πραγματικές προθέσεις για τη χρήση του…

Πλέγμα παρακολούθησης με πρόσχημα την ασφάλεια
 

Ακολουθώντας τα μέτρα για την «ονομαστικοποίηση» των καρτοκινητών, την (ευκολότερη) άρση του απορρήτου, τη δημιουργία βάσεων δεδομένων DNA και για τη χρήση των καμερών ασφαλείας (CCTV) για σκοπούς επιπλέον της ρύθμισης της κυκλοφορίας, το σύγχρονο πλέγμα παρακολούθησης του πολίτη στήνεται σιγά - σιγά και στην Ελλάδα, και μάλιστα χωρίς νομοθετικό πλαίσιο και με πρόσχημα πάντοτε την ασφάλεια των πολιτών.

Στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη και στις ΗΠΑ, ύστερα από την 11/9 και τις τρομοκρατικές επιθέσεις σε Λονδίνο και Μαδρίτη, αποφασίστηκε η χρήση των δυνατοτήτων που δίνει η τεχνολογία για την εξυπηρέτηση σκοπών δημόσιας ασφάλειας (data surveillance). Ο πολίτης καλείται να θυσιάσει λίγες από τις ελευθερίες του, όπως τα στοιχεία κίνησής του και ορισμένα προσωπικά δεδομένα του, που καταγράφονται και γίνονται αντικείμενο ανταλλαγής μεταξύ αρχών ασφαλείας.

Το πνεύμα αυτό με τον έναν ή τον άλλον τρόπο έφτασε πλέον και στην Ελλάδα. Η τοπική εγκληματικότητα σε συνδυασμό με τις διεθνείς εξελίξεις άνοιξαν τον δρόμο σε νομοθετικές παρεμβάσεις, οι οποίες, αν κανείς μπει στον κόπο να τις συνδυάσει ώστε να σχηματίσει συνολική εικόνα, δημιουργούν ένα πλήρες πλέγμα παρακολούθησης και για τον Έλληνα πολίτη. Μόνο που εμείς υπερθεματίζουμε, όπως πάντα. Αντί για θερμικές κάμερες ή συστήματα παρακολούθησης που επισημαίνουν τη θέσης τους, πήγαμε ήδη ένα βήμα πιο κάτω: στα κρυφά, που «δεν προδίδουν ούτε τη θέση τους ούτε τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται».

Στα πρώτα βήματα της παρακολούθησης το κράτος είναι καλυμμένο: Κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει με επαρκή νομικά επιχειρήματα ότι κακώς «ονομαστικοποιούνται» τα καρτοκινητά ή χρησιμοποιούνται και για σκοπούς δημόσιας ασφάλειας οι CCTV κάμερες. Από τη στιγμή που το νομικό πλαίσιο είτε υπάρχει είτε είναι αυτονόητο ότι μπορεί να διευρυνθεί, δεν μπορεί να κατηγορηθεί ο νομοθέτης.

Γι’ αυτό που μπορεί κανείς όμως πράγματι να κατηγορήσει το κράτος είναι η έλλειψη ενημέρωσης, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα μέσο επαγγελματικής παρακολούθησης, και μάλιστα επιβλαβούς, η οποία παραβαίνει κατάφωρα τα δικαιώματα των πολιτών. Ο μέσος πολίτης δυσκολεύεται ίσως ν’ αντιληφθεί ότι εφεξής θα τηρείται αρχείο με τις γεωγραφικές του κινήσεις, τους αριθμούς που αυτός κάλεσε, το οποίο εύκολα μπορεί να συνδυαστεί με εγγραφές από τις CCTV κάμερες, και αυτό όλο μαζί να διασταυρωθεί με στοιχεία αρχών ασφαλείας άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Ακόμη και στη θεωρητική προσέγγιση ότι θα μπορούσε να συναινέσει σε όλα αυτά, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συμφωνήσει ότι θα «καταυγάζεται» (σ.σ.: αυτή είναι η επιστημονική λέξη) αδιακρίτως και χωρίς προειδοποίηση με βλαβερή ακτινοβολία, για την… ασφάλειά του. Και σε αυτό το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. οφείλουν και μία ενημέρωση και μια απάντηση. Την περιμένουμε…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.

Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.