Αν υπήρχε μία λίστα με τα τοπ σενάρια όλων των εποχών που ευθύνονται
για την πυροδότηση των πιο διαχρονικών επεισοδίων μαζικής ψύχωσης, τότε
στην πρώτη θέση, πιο πάνω ακόμη και από τα Σαγόνια του καρχαρία και το Ψυχώ,
θα δέσποζε το υπέρτατο – και πλέον ευπώλητο από τα 27 βιβλία της Καινής
Διαθήκης – έργο τρόμου και καταστροφής με τον λιτό αλλά ιδιαιτέρως
εύληπτο τίτλο Αποκάλυψη του Ιωάννη.
Εάν οι ταινίες Ψυχώ και Σαγόνια του καρχαρία έχουν υπάρξει η αιτία για την οποία ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού καταλαμβάνεται από τρόμο κάθε φορά που μπαίνει κάτω από τη ντουζιέρα, με την κουρτίνα του μπάνιου και το θόρυβο του νερού να θολώνει την αντίληψη του τι μπορεί να υπάρχει πίσω από αυτή, ή κάθε φορά που παραλύει στη θέα του σκοτεινού βυθού κάποιας παραλιακής λουτρόπολης, τότε η Αποκάλυψη, 2.000 χρόνια σχεδόν μετά τη συγγραφή της, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί το απόλυτο μπλοκμπάστερ συμπαντικής καταστροφής
και επώδυνης λύτρωσης.
Είναι αρκετά διαδεδομένη μεταξύ των ειδικών ιστορικών επιστημόνων η αντίληψη ότι οι προφητείες που εμπεριέχονται στην Αποκάλυψη δεν αφορούσαν ποτέ τη δική μας σύγχρονη εποχή, αλλά ότι αποτελούσαν μέρος ενός φαντασιωσικού συμπλέγματος λύτρωσης από το ζυγό της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Σύμφωνα με στατιστική μελέτη του 2002, την οποία διεξήγαγε το περιοδικό TIME σε συνεργασία με το CNN, το 59% των Αμερικανών πολιτών πιστεύει ότι οι προφητείες του βιβλίου της Αποκάλυψης θα συμβούν στην πραγματικότητα στο άμεσο μέλλον. Τα σημάδια; Το γεγονός ότι τα μεσαία ονόματα τόσο του Ronald Wilson Reagan όσο και του εφευρέτη του barcode George Joseph Laurer αποτελούνται από 6 γράμματα που είναι ο αριθμός του κτήνους.
Μία άλλη εκδοχή θέλει το διαδίκτυο να επέχει θέση κτήνους: το εβραϊκό ισοδύναμο του γράμματος W έχει αριθμητική αξία 6. Συνεπώς, WWW (World Wide Web): 666.
Η σαγήνη που ασκεί πάνω στην πλειοψηφία των ανθρώπων η αποκάλυψη είναι δίχως αμφιβολία συνυφασμένη με τη θρησκεία, καθώς η έννοιά της μπορεί να αναχθεί στη Ζωροαστρική θρησκεία της αρχαίας Περσίας, ενώ παραλλαγμένες εκδοχές της εντοπίζονται τόσο στην Εβραϊκή όσο και στην Ινδουιστική, Ισλαμική και Βουδιστική κουλτούρα.
Η ταινία 2012, το πρώτο σαββατοκύριακο προβολής της, απέφερε κέρδη 225 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως, ενώ στο Amazon.com κυκλοφορούν περίπου 200 τίτλοι σχετικά με την προφητεία περί τέλους του κόσμου το 2012 και άλλοι τόσοι που πραγματεύονται συναφή θέματα.
Όλα αυτά, όμως, τα στοιχεία, όσο πραγματικά κι αν είναι, δεν εξηγούν ούτε στο ελάχιστο την αιτία της σαγήνης που ασκεί στο ανθρώπινο είδος το θέαμα του τέλους του κόσμου.
Πώς μπορεί, λοιπόν, να εξηγηθεί αυτό το φαινόμενο στη σύγχρονη εκδοχή του; Εδώ, μόνο εικασίες μπορεί να κάνει κανείς:
Να οφείλεται άραγε στο γεγονός ότι το μάτι θέλει πάντα να δει αυτό που δεν βλέπεται. Αυτό που δεν μπορεί να δει;
Μήπως στο γεγονός ότι σε μία εποχή όπου όλα τα σενάρια έχουν ιδωθεί και έχουν παιχτεί, η επιθυμία - ανίκανη να επιθυμήσει ένα αντικείμενο - θέλει να δει την κατάργησή της και, άρα, τη λύτρωσή της από τον εαυτό της;
Μήπως τελικά η Αποκάλυψη είναι η αποκάλυψη της ουσίας της επιθυμίας; Της κατάρας που την ακολουθεί να μην ικανοποιείται ποτέ από το αντικείμενό της;
Μήπως έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο μηδενιστικός κόσμος μας, συρρικνωμένος σε τρισεκατομμύρια bits φυλακισμένα σε καλώδια οπτικών ινών, αποκτά και πάλι βάθος μέσα από την καταστροφή του;
Μήπως έτσι γίνεται και πάλι μυθικός; Μήπως, μέσω της αφήγησης του τέλους του, γίνεται και πάλι μύθος;
Μήπως μέσα από τη θεαματικοποίηση του τέλους του αποκτά νόημα και σημασία;
Μήπως τέλος η αρχή της ζωής συμπίπτει με το αναγκαστικό τέλος της;
Εάν οι ταινίες Ψυχώ και Σαγόνια του καρχαρία έχουν υπάρξει η αιτία για την οποία ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού καταλαμβάνεται από τρόμο κάθε φορά που μπαίνει κάτω από τη ντουζιέρα, με την κουρτίνα του μπάνιου και το θόρυβο του νερού να θολώνει την αντίληψη του τι μπορεί να υπάρχει πίσω από αυτή, ή κάθε φορά που παραλύει στη θέα του σκοτεινού βυθού κάποιας παραλιακής λουτρόπολης, τότε η Αποκάλυψη, 2.000 χρόνια σχεδόν μετά τη συγγραφή της, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί το απόλυτο μπλοκμπάστερ συμπαντικής καταστροφής
και επώδυνης λύτρωσης.
Είναι αρκετά διαδεδομένη μεταξύ των ειδικών ιστορικών επιστημόνων η αντίληψη ότι οι προφητείες που εμπεριέχονται στην Αποκάλυψη δεν αφορούσαν ποτέ τη δική μας σύγχρονη εποχή, αλλά ότι αποτελούσαν μέρος ενός φαντασιωσικού συμπλέγματος λύτρωσης από το ζυγό της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Σύμφωνα με στατιστική μελέτη του 2002, την οποία διεξήγαγε το περιοδικό TIME σε συνεργασία με το CNN, το 59% των Αμερικανών πολιτών πιστεύει ότι οι προφητείες του βιβλίου της Αποκάλυψης θα συμβούν στην πραγματικότητα στο άμεσο μέλλον. Τα σημάδια; Το γεγονός ότι τα μεσαία ονόματα τόσο του Ronald Wilson Reagan όσο και του εφευρέτη του barcode George Joseph Laurer αποτελούνται από 6 γράμματα που είναι ο αριθμός του κτήνους.
Μία άλλη εκδοχή θέλει το διαδίκτυο να επέχει θέση κτήνους: το εβραϊκό ισοδύναμο του γράμματος W έχει αριθμητική αξία 6. Συνεπώς, WWW (World Wide Web): 666.
Η σαγήνη που ασκεί πάνω στην πλειοψηφία των ανθρώπων η αποκάλυψη είναι δίχως αμφιβολία συνυφασμένη με τη θρησκεία, καθώς η έννοιά της μπορεί να αναχθεί στη Ζωροαστρική θρησκεία της αρχαίας Περσίας, ενώ παραλλαγμένες εκδοχές της εντοπίζονται τόσο στην Εβραϊκή όσο και στην Ινδουιστική, Ισλαμική και Βουδιστική κουλτούρα.
Η ταινία 2012, το πρώτο σαββατοκύριακο προβολής της, απέφερε κέρδη 225 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως, ενώ στο Amazon.com κυκλοφορούν περίπου 200 τίτλοι σχετικά με την προφητεία περί τέλους του κόσμου το 2012 και άλλοι τόσοι που πραγματεύονται συναφή θέματα.
Όλα αυτά, όμως, τα στοιχεία, όσο πραγματικά κι αν είναι, δεν εξηγούν ούτε στο ελάχιστο την αιτία της σαγήνης που ασκεί στο ανθρώπινο είδος το θέαμα του τέλους του κόσμου.
Πώς μπορεί, λοιπόν, να εξηγηθεί αυτό το φαινόμενο στη σύγχρονη εκδοχή του; Εδώ, μόνο εικασίες μπορεί να κάνει κανείς:
Να οφείλεται άραγε στο γεγονός ότι το μάτι θέλει πάντα να δει αυτό που δεν βλέπεται. Αυτό που δεν μπορεί να δει;
Μήπως στο γεγονός ότι σε μία εποχή όπου όλα τα σενάρια έχουν ιδωθεί και έχουν παιχτεί, η επιθυμία - ανίκανη να επιθυμήσει ένα αντικείμενο - θέλει να δει την κατάργησή της και, άρα, τη λύτρωσή της από τον εαυτό της;
Μήπως τελικά η Αποκάλυψη είναι η αποκάλυψη της ουσίας της επιθυμίας; Της κατάρας που την ακολουθεί να μην ικανοποιείται ποτέ από το αντικείμενό της;
Μήπως έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο μηδενιστικός κόσμος μας, συρρικνωμένος σε τρισεκατομμύρια bits φυλακισμένα σε καλώδια οπτικών ινών, αποκτά και πάλι βάθος μέσα από την καταστροφή του;
Μήπως έτσι γίνεται και πάλι μυθικός; Μήπως, μέσω της αφήγησης του τέλους του, γίνεται και πάλι μύθος;
Μήπως μέσα από τη θεαματικοποίηση του τέλους του αποκτά νόημα και σημασία;
Μήπως τέλος η αρχή της ζωής συμπίπτει με το αναγκαστικό τέλος της;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.