Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που επέτρεψε τη γρήγορη έρευνα και δίωξη σε
βάρος του τ. υπουργού Α. Τσοχατζόπουλου και όσων εμπλέκονταν στην
υπόθεση αυτή, θα ξεκινήσει το ανελέητο κυνηγητό σε βάρος των επίορκων
υπαλλήλων, των χρυσοκάνθαρων στελεχών του Δημοσίου με τις υπέρογκες
τραπεζικές καταθέσεις, των συνταξιούχων και αναπήρων-μαϊμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Έθνος της Κυριακής” , η κυβέρνηση
έχει αποφασίσει να εξαντλήσει την αυστηρότητα στον συγκεκριμένο τομέα
με ανακρίσεις και δίκες-εξπρές σε όλες αυτές τις υποθέσεις που έχουν
κακουργηματικό χαρακτήρα, ενώ ταυτόχρονα θα προωθήσει διαδικασίες για
αναγκαστική κατάσχεση περιουσιακών στοιχειών, για να πάρει πίσω τα
κλεμμένα.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα έλθει στη Βουλή
ένα νέο νομοθέτημα, που θα ανοίγει τον δρόμο σε ταχύτατες διαδικασίες
διερεύνησης και καταλογισμού ποινικών ευθυνών, ώστε το πολύ μέσα σε 9
μήνες έως 1 χρόνο να έχουν βρεθεί στο εδώλιο του κατηγορουμένου όλοι οι
επίορκοι.
Παράλληλα θα δοθεί νομοθετικά η δυνατότητα στους εμπλεκόμενους στην
εξαπάτηση των ασφαλιστικών ταμείων να επιστρέψουν όσα παράνομα
εισέπραξαν, αλλιώς θα αντιμετωπίσουν βαρύτατες διώξεις και δήμευση
περιουσιακών στοιχείων.
Η εισαγγελική έρευνα-μαμούθ που έχει ξεκινήσει σε πανελλαδικό επίπεδο
πρόκειται να εξοπλιστεί με σημαντικές δικονομικές ρυθμίσεις. Ετσι η
κυβέρνηση προσανατολίζεται να επεκτείνει για όλα τα κακουργήματα
επίορκων υπαλλήλων
που διασπάθισαν δημόσιο χρήμα, τις πρόσφατες διατάξεις του ν. 4022/11,
που προέβλεψε ανακρίσεις και δίκες-εξπρές για τα κυβερνητικά στελέχη
(για όσα αδικήματα δεν υπάγονται στον νόμο περί ευθύνης υπουργών) και
τους κρατικούς αξιωματούχους. Πρόκειται για το νομοθετικό πλαίσιο με το
οποίο «τρέχει» η ανάκριση και προφυλακίστηκαν όλοι οι κατηγορούμενοι
στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου, ενώ με το ίδιο σύστημα διεξάγονται με
ταχείς ρυθμίσεις γύρω στις 20 ακόμη σημαντικές δικαστικές έρευνες.
Όπως γράφει το δημοσίευμα του “Έθνους”, το μεγάλο «ατού» του νομοθετικού
αυτού πλαισίου, που θα επεκταθεί τώρα και για τους επίορκους υπαλλήλους
είναι ότι επιτρέπει την άσκηση δίωξης και εισαγωγή της υπόθεσης
κατευθείαν σε ανάκριση που διενεργείται από ανακριτή-πρόεδρο Πρωτοδικών
αποκλειστικής απασχόλησης, μέσα σε 4 το πολύ μήνες. Αν χρειαστεί
προκαταρκτική εξέταση, αυτή δεν ξεπερνά τους 2 μήνες και μπορεί να δοθεί
2μηνη παράταση μόνο για σοβαρούς λόγους που σχετίζονται με την
ανάκριση.
Στο στάδιο της ανάκρισης είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν κάθε είδους
συνδρομή η Αρχή για το ξέπλυμα χρήματος και κάθε άλλος κρατικός φορέας ή
Αρχή, ενώ ο ανακριτής και ο εισαγγελέας μπορούν να κάμψουν με
αιτιολογημένη διάταξή τους οποιοδήποτε απόρρητο, τραπεζικό, φορολογικό,
χρηματιστηριακό, «παγώνοντας» κάθε κίνηση λογαριασμού, δεσμεύοντας τα
ύποπτα περιουσιακά στοιχεία κλπ.
Η δίκη των εμπλεκομένων προσδιορίζεται εντός 2μήνου και δεν μπορεί να
αναβληθεί. Επιτρέπεται μόνο να διακοπεί και, σε περίπτωση που δεν μπορεί
να συνεχιστεί, τότε αναβάλλεται το πολύ για 2 μήνες σε δικάσιμο όπου
προεδρεύει ο ίδιος δικαστής.
Οι κακουργηματικές υποθέσεις θα ερευνώνται κατά απόλυτη προτεραιότητα
και, σε περίπτωση που είναι πολύπλοκες, θα παρέχεται η δυνατότητα να
οριστεί και άλλος ανακριτής και να παρασχεθεί βοήθεια από δικαστικούς
υπαλλήλους, πραγματογνώμονες κ.λπ.
Γρήγορες θα είναι και οι διαδικασίες για τη δέσμευση και κατάσχεση
περιουσιακών στοιχείων, αφού τα ασφαλιστικά ταμεία θα μπορούν να κάνουν
πλειστηριασμούς ακινήτων κ.λπ.
Με την επέκταση του ν. 4022/1 η δικαιοσύνη θα πρέπει να «εξοπλιστεί» σε
ανακριτικό επίπεδο, αφού θα κληθεί να αντιμετωπίσει με το νέο
σύστημα-εξπρές μερικές χιλιάδες υποθέσεις πανελλαδικά.
Oι πρώτοι στη λίστα των διώξεων
Οι νέες διαδικασίες-εξπρές θα αξιοποιηθούν σε πρώτη φάση στις υποθέσεις
των κρατικών υπαλλήλων που εντόπισε ο επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης να
έχουν υπέρογκες καταθέσεις και περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα κλπ.), που
είτε δεν είχαν δηλώσει, είτε δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν από τα
εισοδήματά τους.
Στις υποθέσεις αυτές εντάσσονται η δικαστική υπάλληλος που πρόσφατα
απολύθηκε έχοντας καταθέσεις 8 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλοι 12 κρατικοί
υπάλληλοι με καταθέσεις 25 εκατ. ευρώ, ανάμεσα στους οποίους υπάλληλοι
Πολεοδομιών (με καταθέσεις 600.000 και 1,5 εκατ. ευρώ και αρκετά
ακίνητα), τελωνειακός και εφοριακός με καταθέσεις γύρω στο 1 εκατ. ευρώ
κλπ.
Η ίδια διαδικασία επιφυλάσσεται και για τις συντάξεις και αναπηρικά
επιδόματα-μαϊμού. Ηδη εντοπίστηκε η περίπτωση ενός που εισέπραξε τα
τελευταία 23 χρόνια πάνω από 120.000 ευρώ αναπηρική σύνταξη, ενώ
παράλληλα εργαζόταν και στον τραπεζικό χώρο!
Οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις θα οδηγήσουν στο εδώλιο και όσους
εισπράττουν συντάξεις πεθαμένων, όσους παίρνουν επιδόματα τυφλότητας ενώ
έχουν δίπλωμα οδήγησης ή είναι κυνηγοί, με παράλληλη δίωξη των ιατρών,
μελών επιτροπών και άλλων υπαλλήλων που τους συνέδραμαν να εκδώσουν
συντάξεις-μαϊμού.
Φόβοι και επιφυλάξεις εκφράζονται από δικαστικούς κύκλους για το κατά
πόσον θα μπορέσει να λειτουργήσει στην πράξη η διαδικασία-εξπρές, λόγω
του τεράστιου όγκου εκκρεμών υποθέσεων, γεγονός που σημαίνει ότι θα
χρειαστούν επιπλέον δικαστικοί λειτουργοί ή ότι κάποιες άλλες υποθέσεις
θα μπουν σε δεύτερη μοίρα και στην πράξη θα εφαρμοστεί ένα σύστημα
απονομής δικαιοσύνης «δύο ταχυτήτων».
Κατά τη θέσπιση του ν. 4022 οι εισαγγελείς είχαν διατυπώσει επιφυλάξεις
για την απευθείας ανάκριση (που αποτελεί ρήγμα στο ισχύον νομικό
καθεστώς), για τις ταχύτατες προθεσμίες (που ενδεχομένως δεν επαρκούν
για σοβαρές, πολύπλοκες έρευνες), για τις απαγορεύσεις αναβολών.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο ν. 3849/10, ενώ προέβλεψε τον Μάιο του
2010 την κατ' απόλυτη προτεραιότητα ανάκριση και εισαγωγή στο
ακροατήριο των εγκλημάτων διαφθοράς που διαπράττουν υπάλληλοι, δεν
απέδωσε τα αναμενόμενα και γι' αυτό χρειάστηκε ενάμιση χρόνο μετά να
ψηφιστεί και ο ν. 4022 για δίκες-εξπρές για πολιτικούς και κρατικούς
αξιωματούχους, που εφαρμόζεται αρκετά ικανοποιητικά.
Ο ίδιος κίνδυνος ελλοχεύει και τώρα, αφού οι δικαστές δεν περισσεύουν.
Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε το γεγονός ότι ενώ από τον περασμένο Μάρτιο
έχει θεσπιστεί επιτέλους ένας αυστηρός πειθαρχικός κώδικας για τους
υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην πράξη δεν μπορεί ακόμα να
εφαρμοστεί, γιατί δεν έχουν συγκροτηθεί τα νέα πειθαρχικά συμβούλια!
Σε αυτά θα έχουν την πλειοψηφία δικαστικοί λειτουργοί ή μέλη του Νομικού
Συμβουλίου του Κράτους και όχι εκπρόσωποι οργάνων των υπαλλήλων, που
επιδεικνύουν συνήθως πνεύμα μεγάλης «αλληλεγγύης». Σημειώνεται ότι το
νέο πειθαρχικό (ν. 4057/12) προέβλεψε επίσης ταχύτατες διαδικασίες
(εκδίκαση εντός 6μήνου), επέκταση του χρόνου παραγραφής, δυνατότητα να
συνεχίζεται το πειθαρχικό ανεξάρτητα από την ποινική διαδικασία, ώστε να
μη γλιτώνουν οι παραβάτες με αναβολές.
Ομως πολλές από τις εξαγγελίες και ρυθμίσεις για διαδικασίες-εξπρές
μπορεί να αποδειχθούν στην πράξη κενές περιεχομένου εάν δεν υπάρχει ένας
σταθερός μηχανισμός που να παρακολουθεί την πρόοδο καθεμιάς υπόθεσης
ξεχωριστά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.