Τον σημερινό Δήμαρχο και νικητή των προηγούμενων δημοτικών εκλογών Κώστα Λογοθέτη, δεν τον ήξερα ως προσωπικό φίλο ή γνωστό. Τον γνώρισα ως συνυποψήφιοι και ως συνεργάτες στον ίδιο συνδυασμό και στην ίδια δημοτική αρχή.
Κάποια πράγματα που έχω καταλάβει έως τώρα είναι ότι είναι
φιλότιμος και φιλόδοξος, ότι αγαπάει και ξέρει καλά τον τόπο του, και ότι θα ήθελε να προσφέρει σε αυτόν. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο.
Αξίζει να αναφερθεί, ότι ένα άλλο θέμα που σίγουρα θα επηρέαζε τον οποιοδήποτε κέρδιζε στις εκλογές, είναι το γεγονός του συγκερασμού δυο καταστάσεων που γίνονται για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα την πρωτόγονη για κάθε δημοτική αρχή κατάσταση, και αυτό είναι η εφαρμογή του Καλλικράτη και της αποκεντρωμένης διοίκησης, και η συνένωση δυο πρώην δήμων σε ένα.
Τέλος, ένα άλλο γεγονός που σημάδεψε –και θα συνεχίσει- την έως τώρα πορεία, είναι η ανέχεια και η οικονομική κατάσταση της χώρας, με αποτέλεσμα τους μειωμένους προϋπολογισμούς και την μείωση των εσόδων, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Σ.Σ. Οι καλοί φαίνονται στα δύσκολα, όχι στα εύκολα!!
Ο Δήμαρχος Κ. Λογοθέτης, όπως και οι δυο προηγούμενοι δήμαρχοι, δεν προέρχεται από ένα χώρο με γνώση οργάνωσης και διοίκησης συγκροτημένων επιχειρήσεων ή ομάδων, ούτε με εμπειρία διαχείρισης μεγάλων έργων ή πολύπλοκων projects, ή έστω από ένα περιβάλλον με μέθοδο και προσήλωση σε καθημερινούς, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους για το σύνολο ενός οργανισμού.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διοίκηση και η άσκηση της εποπτείας και του συντονισμού να γίνεται βασισμένα στα προσωπικά χαρακτηριστικά και σε ένα βαθμό, αναγκαστικά βασισμένα στους –όποιους- συνεργάτες.
Από όταν ξεκινούσα την καριέρα μου ως στέλεχος επιχειρήσεων, θυμάμαι τις 3 συμβουλές που μου έδωσε ένα εκ των κορυφαίων στελεχών στην Ευρώπη, με τον οποίο είχα την τύχη να συνεργαστώ σε 2 διαφορετικά επιχειρηματικά περιβάλλοντα.
Η πρώτη συμβουλή ήταν: “να ξέρεις ότι θα είσαι τόσο καλός όσο οι συνεργάτες σου” και η δεύτερη “φρόντισε να επικοινωνείς τις επιτυχίες σου και τις αποτυχίες σου, με τρόπο που θα πρέπει να γίνεται κατανοητός, αλλά και με τρόπο για να πετυχαίνεις τον σκοπό σου”.
Τέλος η τρίτη είχε να κάνει με την διαχείριση χρόνου και όπως μου είχε πει “ποτέ μην αφήσεις τα σημαντικά να γίνουν επείγοντα, γιατί θα σου καταναλώσουν τον χρόνο σου, και ποτέ μην αφήσεις τα επείγοντα να γίνουν σημαντικά, γιατί σημαίνει ότι δεν έχεις διαχειριστεί σωστά τις προτεραιότητες σου”.
Έκτοτε μου έγινε βίωμα, και φρόντισα πάντα να έχω τους καλύτερους δίπλα μου, και να αφιερώνω χρόνο στην εκπαίδευση και στην εξέλιξη τους. Παράλληλα, η έννοια της σωστής και στρατηγικής επικοινωνίας έγινε ένα σημαντικό τμήμα των γνωστικών μου αντικειμένων. Τέλος, υπήρχε πάντα ένα στρατηγικό μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο πλάνο το οποίο ήταν κοινά συμφωνημένο με τους συνεργάτες μου, και για να ελέγχουμε την πορεία και την πρόοδο, και για να ελέγχεται η διοίκηση και οι στόχοι.
Αν κρίνω από αυτούς τους τομείς στην βραχύχρονη θητεία του νυν Δημάρχου Κ. Λογοθέτη, θα πω ξεκάθαρα ότι δεν έχει πετύχει σε αυτούς έως σήμερα και ότι οι προοπτικές, εφόσον δεν αλλάξει κάτι στο άμεσο μέλλον, δεν είναι ευοίωνες.
Και όχι τόσο γιατί οι συνεργάτες του στερούνται ικανοτήτων ή δυνατοτήτων, αλλά γιατί αφενός έχουν γίνει επιλογές λάθος ανθρώπων σε λάθος θέσεις ή δεν έχουν χρησιμοποιηθεί οι κατάλληλοι, και αφετέρου δεν έχουν ούτε ξεκάθαρους στόχους, ούτε ευθύνη για το σύνολο των αρμοδιοτήτων τους, ούτε καλή επικοινωνία μεταξύ τους, ενώ ο συντονισμός και η εποπτεία προόδου είναι –κατά την προσωπική άποψη- ανύπαρκτη.
Παράλληλα οι συχνές αλλαγές προσώπων (γραφείο τύπου, αναπτυξιακή εταιρεία, συνδυασμός) και ο φόβος της απόφασης για το επαγωγικό καλό και όχι για το καλό των λίγων, δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα, μερικές φορές δε, το αντίθετο θα έλεγα.
Τέλος, έχει διαμορφωθεί –περιέργως πως- ένα περιβάλλον όπου οι μισοί «θάβουν» τους άλλους μισούς, ενώ στην καθημερινότητα μεγάλο ρόλο παίζει το «τι ακούγεται» ή το «τι γράφεται σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο», λες και συναποφασίζουν στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση του έργου, ή λες και είχαν εκλεγεί μαζί τους προ ενός έτους.
Στο πρώτο από τα δυο μέρη του αφιερώματος, ας δούμε ορισμένα παραδείγματα αναφορικά με τις επιλογές προσώπων.
Θα μιλήσω για τα νομικά πρόσωπα, ήτοι την Λουτράκι Α.Ε και τον Προμηθέα, και για ορισμένες επιλογές αρμοδιοτήτων σε αντιδημάρχους και σε ειδικούς συμβούλους.
Καταρχήν είναι απορίας άξιον, πως και γιατί δημιουργήθηκε θέση Αντιδημάρχου με αρμοδιότητες τον Πολιτισμό, τον Αθλητισμό και τον Τουρισμό, αφού ταυτόχρονα υπάρχουν δυο νομικά πρόσωπα (τουριστική αναπτυξιακή ΑΕ και πνευματικό αθλητικό κέντρο) με «βαριά» σχήματα και προϋπολογισμούς, που ασχολούνται ακριβώς με το ίδιο θέμα!!
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την σύγχυση, την δημιουργία υπερκάλυψης αρμοδιοτήτων, τις γκρίνιες και το μη αποτέλεσμα. Δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα, έχει να κάνει με τον σχεδιασμό των αρμοδιοτήτων, που πολλές φορές «καίει και τα πρόσωπα». Εδώ φαίνεται ξεκάθαρα η απουσία εμπειρίας επιχειρησιακού σχεδιασμού, αλλά όταν τα κάνεις μόνος σου ή ρωτάς λάθος ανθρώπους...Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα καταργηθούν αυτές οι αρμοδιότητες, που κάλλιστα θα μπορούσαν να περάσουν σε ειδικό σύμβουλο αναφορικά με την εποπτεία, και θα δημιουργηθούν νέες, πιο χρήσιμες ως αρμοδιότητες ενός αντιδημάρχου.
Οι θέσεις των ειδικών συμβούλων είναι πέντε (5). Οι δυο (2) εξ αυτών έχουν καλυφθεί από μηχανικούς με γνώση σε πολεοδομικά και τεχνικά θέματα. Την ίδια στιγμή υπάρχει ένας τεράστιος μηχανισμός και οργανωτικό σχήμα στον δήμο (τεχνικό τμήμα, πολεοδομία) το οποίο προβάλλεται ως πολύ καλό, έχει δημιουργηθεί θέση Αντιδημάρχου με ίδιες αρμοδιότητες, ενώ παράλληλα υπάρχει γενικός διευθυντής μηχανικός και εργαζόμενοι τεχνικοί στην Λουτράκι Α.Ε!!!
Τώρα γιατί χρειάζεται τόση σπουδή και τόσο οργάνωση σε κάτι που απλά θέλει καλό συντονισμό της υφιστάμενης οργάνωσης, όταν δεν έχεις την οργάνωση για να δημιουργήσεις έργα ή όταν υπάρχει επάρκεια προσώπων, είναι κάτι που μένει να απαντηθεί από την ιστορία.
Οι υπόλοιπες 3 θέσεις έχουν καλυφθεί από τον γραμματέα και το γραφείο τύπου, την στιγμή που δεν υπάρχει κανείς για να ασχοληθεί π.χ με διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού, με αναπτυξιακά – περιφερειακά – επιχειρησιακά προγράμματα, αξιοποίηση χρηματοδοτικών και επιδοτούμενων προγραμμάτων, εθελοντισμό, αλλά και την στιγμή που δεν υπάρχει ούτε ένας νομικός σύμβουλος στον Δήμο!!!
Επαναλαμβάνω, τα γραφόμενα δεν αποτελούν μομφή στα πρόσωπα (στο κάτω-κάτω, πάντα φταίει αυτός που τους επιλέγει), αλλά στον σχεδιασμό και στις επιλογές θέσεων.
Πρέπει όμως κάποιος να τους μιλήσει (εγώ το έκανα, αλλά… φωνή βοώντος εν τη ερήμω), για την δυνατότητα σύμβασης έργου και χρόνου για ορισμένες –σημαντικές- αρμοδιότητες. Θα μπορούσε (αντί να ψάχνουμε δικηγόρους και έμπιστους) να γίνει μια σύμβαση με καταξιωμένο δικηγορικό γραφείο με πληρωμένο χρόνο μηνιαίως, ανεξαρτήτως προσώπων ή θεμάτων. Επίσης, θα μπορούσε να γίνει σύμβαση για τη διαχείριση της επικοινωνίας, είτε με δημοσιογραφική ομάδα ή με συνεργάτες του νομικού γραφείου, εξασφαλίζοντας έτσι τα βέλτιστα και στις δυο περιπτώσεις.
Πάμε τώρα στα νομικά πρόσωπα.
Ο Προμηθέας, το νομικό πρόσωπο που διαχειρίζεται τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Διαχειρίζεται δηλαδή μεταξύ άλλων όλες τις υποδομές και εγκαταστάσεις αθλητισμού, καθώς και την δυνατότητα –εκτός της άθλησης και προσφοράς στην παιδεία και τον αθλητισμό- της ανάπτυξης αθλητικού τουρισμού και αξιοποίησης / διαχείρισης των εγκαταστάσεων. Οι επιλογές του διοικητικού συμβουλίου του Προμηθέα (οι οποίες εξ όσων γνωρίζω δεν ήταν προτάσεις του Προέδρου του), περιλαμβάνουν «δικά μας και καλά παιδιά» και αξιόλογα άτομα, όμως κανείς εξ αυτών δεν έχει γνώση αθλητισμού ή δεν έχει γνώση διαχείρισης και διοίκησης αθλητικών εγκαταστάσεων ή γνώση του αθλητικού γίγνεσθαι σε επίπεδο ομοσπονδιών. Αναφορικά δε με το καλλιτεχνικό τμήμα του Προμηθέα, είναι δύσκολο να βρεις 3-4 ανθρώπους που να γνωρίζουν από τέχνες, θέατρο, μουσική, εκπαίδευση και από οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Σε τι αποσκοπεί λοιπόν η σύσταση Διοικητικού Συμβουλίου ενός νομικού προσώπου με προϋπολογισμός άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ, εκτός από την βελτίωση της λειτουργίας του και την επίτευξη έργου βάσει του σκοπού του;
Από την άλλη πλευρά η «πολύπαθη» Λουτράκι Α.Ε. Η αναπτυξιακή εταιρεία του δήμου, η οποία αφού έζησε εποχές «χρυσών αγελάδων» με δυνατότητα σπατάλης / επένδυσης 25 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός συνεδριακού κέντρου 400 ατόμων (όλα τα επιτυχημένα συνεδριακά κέντρα έχουν κύρια αίθουσα για άνω των 700 ατόμων) και ενός δημοτικού υδροθεραπευτηρίου, ή με δυνατότητα χρηματοδότησης της πλειονότητας των εξόδων των πολιτιστικών, αθλητικών και εξωραϊστικών συλλόγων, και αφού «κακόμαθε» τους δημότες με την απλοχεριά της, προσγειώθηκε ανώμαλα στην φτωχή οικονομική κατάσταση της χώρας και στις λογικές του Καλλικράτη.
Όποιος καταλαβαίνει τα ανωτέρω, κατανοεί ότι ειδικά σε περιόδους κρίσης όπως αυτές που βιώνουμε, υπάρχει σημαντική ανάγκη για 2 θέματα, ήτοι Α) δημιουργία αναπτυξιακών προγραμμάτων σε συνδυασμό με την βέλτιστη και κερδοφόρα λειτουργία των επενδύσεων, και Β) διαμόρφωση Διοικητικού Συμβουλίου και Διοίκησης ικανή να διαχειριστεί την κρίση, ικανή να διαπραγματευτεί με τους συνεταίρους της Club Hotel Casino και ικανή να φέρει οργανώσει τους αναπτυξιακούς και τους τουριστικούς μηχανισμούς και την λειτουργία τους.
Αντί για αυτό, δημιουργήθηκε ένα αρχικό σχήμα αποτελούμενο από ανθρώπους που δεν έχουν επιχειρησιακή εμπειρία, γνώση διαχείρισης κρίσεων, χρηματοοικονομική και διοικητική εμπειρία και γνώση θεμάτων ανάπτυξης και τουρισμού. Και οι ένας-δύο που θα μπορούσαν να βοηθήσουν λόγω επιχειρησιακής γνώσης και διαχείρισης κρίσεων, είχαν πολύ φόρτο εργασίας για να ανταπεξέλθουν, οπότε αχρηστεύτηκαν. Σαν να μην φτάνει αυτό, μπήκαν και οι κακές προσωπικές σχέσεις μεταξύ του αντιπροέδρου και του προέδρου, καθώς και με ένα επιπλέον μέλος, με αποτέλεσμα μετά από μια περίοδο παντελούς απραξίας επί της ουσίας, να χαθεί η μπάλα και η διοίκηση να αλλάξει.
Και λες, αυτό ήταν. Άρχισε να το στρώνει το πράγμα, αφού οι παραινέσεις (και οι δικές μου), έπιασαν τόπο. Αμ δε.Νέο ΔΣ με άτομα λιγότερο σχετικά με τους προηγούμενους, ενώ ήδη η Λουτράκι Α.Ε είχε απεμπολήσει τα δικαιώματα οργάνωσης, σχεδιασμού και ανάπτυξης του τουρισμού για την ευρύτερη περιοχή, αφού όχι μόνο δεν δημιούργησε διοικητική ομάδα στην εταιρεία με αυτό το σκοπό, όχι μόνο δεν δημιούργησε ως θυγατρικό σχήμα τον Loutraki Tourism Organization (όπως είχε σχεδιαστεί, προταθεί από τον γράφοντα και συμφωνηθεί από τον Δήμαρχο και τους δυο αντιδημάρχους), αλλά έδωσε τα δικαιώματα σε μια ΜΚΟ ιδιωτών και φορέων, στην οποία συμμετέχει η Λουτράκι Α.Ε δια του προέδρου της και Δημάρχου ως απλό μέλος!!
Αποτέλεσμα; Οι επιχειρήσεις του Δήμου στον αυτόματο πιλότο με οικονομική ζημιά άνω των 800.000 ευρώ ετησίως. Η τουριστική ανάπτυξη και ο σχεδιασμός, παραδομένα στις όποιες πρωτοβουλίες των ιδιωτών και του LTO, ή αφημένα στις πρωτοβουλίες ορισμένων συμβούλων (αφού επί παραδείγματι οι πρωτοβουλίες για το παγκόσμιο κύπελλο καράτε ή για το παγκόσμιο πρωτάθλημα δραμιού ή ακόμα και η προώθηση του θέματος για το Rally Acropolis για την επόμενη τριετία, σε μεγάλο βαθμό ήταν προσωπικές πρωτοβουλίες του γράφοντος με 1-2 επιπλέον άτομα, παρά αποτέλεσμα οργανωμένου σχεδίου). Ακόμα και η σχέση με την αναπτυξιακή εταιρεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου και η συμμετοχή στον αποκεντρωμένο Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού, είναι θέμα προσωπικών σχέσεων του γράφοντος και ορισμένων φορέων.
Το συνεδριακό κέντρο, δεν πρόκειται ποτέ να γίνει κερδοφόρο αν δεν αλλάξει ριζικά η χρήση του και η αξιοποίηση του. Οι προτάσεις μου έχουν κατατεθεί πολλάκις (αξιοποίηση ως έδρα ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ή δημιουργία 2 θεματικών Μουσείων για το νερό και την διώρυγα μέσω ΕΣΠΑ), αλλά για μια ακόμα φορά… φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Και έτσι φτάσαμε να έχουν περάσει 12 μήνες από την εκλογή (άρα 12 μήνες από την δυνατότητα σχεδιασμού), και 10 μήνες από την ανάληψη της διοίκησης του Δήμου. Και ακόμα το SPA και το Αλεξάνδρειο δεν έχουν ηλεκτρονική σελίδα προβολής και προώθησης. Ακόμα δεν έχουν εκτυπωθεί νέα φυλλάδια / μπροσούρες για τον Δήμο, για το SPA για τον τουρισμό. Ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν και πότε θα γίνουν συμμετοχές σε εκθέσεις, συμμετοχή σε επισκέψεις τουριστικών πρακτόρων, επιχειρηματικές και εμπορικές αποστολές, συνεργασίες με Πρεσβείες για φιλοξενία επιχειρηματικών και εμπορικών αποστολών, εκμετάλλευση των αθλητικών και άλλων υποδομών.
Ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί επιχειρησιακό και εμπορικό πολυετές πλάνο για την στρατηγική και την λειτουργία των επενδύσεων της Λουτράκι Α.Ε. Ακόμα δεν έχει γίνει έστω μια συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων της διοίκησης (αλήθεια τι ακριβώς στόχους και σκοπούς έχουν τα 5 διοικητικά μέλη της Λουτράκι ΑΕ που στοιχίζουν περισσότερα από 200.000 ετησίως) για να συμφωνηθεί εμπορική πολιτική συνεργασίας με τους ξενοδόχους, τους φορείς και τους τουριστικούς πράκτορες για το SPA και το Συνεδριακό.
Το ότι τώρα ακούγεται ότι θα δημιουργηθεί μελέτη αξιοποίησης και επιχειρηματικό σχέδιο, είναι μεν σωστό, όμως το 2011 και το 2012 έχουν ήδη απεμποληθεί μια και καλή. Και αυτό έχει γίνει την χειρότερη ίσως εποχής των τελευταίων δεκαετιών για τον τόπο. Τώρα που η ανάγκη για την βέλτιστη λειτουργία και αξιοποίηση, ήταν και παραμένουν το μεγαλύτερο στοίχημα της δημοτικής αρχής.
Γιατί ο κόσμος δεν έχει ανάγκη –πρωτίστως- από τις μελέτες του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (που ξαφνικά έγινε προτεραιότητα) για να ζήσει και να έχει δουλειά, φαγητό και προοπτική. Ο κόσμος δεν έχει άμεση ανάγκη από νέα μεγάλα έργα και οράματα ορισμένων που θέλουν να αναπλάσουν τον τόπο, αλλά ανάγκη από την βελτίωση των καθημερινών συνθηκών διαβίωσης (κυκλοφοριακό, στάθμευση, λακούβες, καθαριότητα, διαγραμμίσεις, φώτα, ύδρευση, αυθαίρετα) και ανάγκη για αξιοποίηση των προηγούμενων μεγάλων έργων με σκοπό την ανάπτυξη και την διατήρηση θέσεων, αλλά και επιχειρήσεων εν ζωή (Συνεδριακό, SPA, Κολυμβητήριο, Πηγές).
Αυτά είναι που φέρνουν άμεσο αποτέλεσμα. Και αυτό το αποτέλεσμα (μιλώντας ως δημότης αλλά και ως σύμβουλος της δημοτικής κοινότητας) έχει διπλό καλό. Και για τους δημότες και για την πολιτική. Και επιτέλους θα πρέπει να γίνει κάτι κατανοητό. Ο σχεδιασμός απαιτεί τουλάχιστον 1 έτος και την εφαρμογή και άλλο τόσο για την σωστή αξιοποίηση. Για το σήμερα υπάρχει κάτι;
Και να πω ότι δεν υπήρχαν λύσεις……
Υ.Γ. Ευελπιστώ -έστω για πρώτη φορά- ορισμένοι να μην ασχοληθούν αποκλειστικά με το γεγονός ότι κάποιος έγραψε κάτι και με το γιατί το έγραψε, αλλά με το ΤΙ ακριβώς έγραψε, και πως αυτά μπορούν να γίνουν αρωγή στο όποιο έργο.
Τώρα αυτοί που δεν θα το κάνουν, ας κρίνουν κάποια στιγμή μήπως αφορά και αυτούς και βοηθήσουν το δημοτικό έργο με την μη συμμετοχή τους. Γιατί το να νομίζεις ότι βοηθάς τον δήμαρχο όταν προσπαθείς να αναλάβεις κάτι που είναι υπεράνω των δυνατοτήτων σου, ή κάτι που άλλοι το κάνουν καλύτερα γιατί το ξέρουν, ή γιατί απλά γράφεις σχόλια στα blogs προσπαθώντας να δικαιολογήσεις ανώνυμες κρίσεις, τότε… δεν υπάρχει σωτηρία.
Κάποια πράγματα που έχω καταλάβει έως τώρα είναι ότι είναι
φιλότιμος και φιλόδοξος, ότι αγαπάει και ξέρει καλά τον τόπο του, και ότι θα ήθελε να προσφέρει σε αυτόν. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο.
Αξίζει να αναφερθεί, ότι ένα άλλο θέμα που σίγουρα θα επηρέαζε τον οποιοδήποτε κέρδιζε στις εκλογές, είναι το γεγονός του συγκερασμού δυο καταστάσεων που γίνονται για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα την πρωτόγονη για κάθε δημοτική αρχή κατάσταση, και αυτό είναι η εφαρμογή του Καλλικράτη και της αποκεντρωμένης διοίκησης, και η συνένωση δυο πρώην δήμων σε ένα.
Τέλος, ένα άλλο γεγονός που σημάδεψε –και θα συνεχίσει- την έως τώρα πορεία, είναι η ανέχεια και η οικονομική κατάσταση της χώρας, με αποτέλεσμα τους μειωμένους προϋπολογισμούς και την μείωση των εσόδων, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Σ.Σ. Οι καλοί φαίνονται στα δύσκολα, όχι στα εύκολα!!
Ο Δήμαρχος Κ. Λογοθέτης, όπως και οι δυο προηγούμενοι δήμαρχοι, δεν προέρχεται από ένα χώρο με γνώση οργάνωσης και διοίκησης συγκροτημένων επιχειρήσεων ή ομάδων, ούτε με εμπειρία διαχείρισης μεγάλων έργων ή πολύπλοκων projects, ή έστω από ένα περιβάλλον με μέθοδο και προσήλωση σε καθημερινούς, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους για το σύνολο ενός οργανισμού.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η διοίκηση και η άσκηση της εποπτείας και του συντονισμού να γίνεται βασισμένα στα προσωπικά χαρακτηριστικά και σε ένα βαθμό, αναγκαστικά βασισμένα στους –όποιους- συνεργάτες.
Από όταν ξεκινούσα την καριέρα μου ως στέλεχος επιχειρήσεων, θυμάμαι τις 3 συμβουλές που μου έδωσε ένα εκ των κορυφαίων στελεχών στην Ευρώπη, με τον οποίο είχα την τύχη να συνεργαστώ σε 2 διαφορετικά επιχειρηματικά περιβάλλοντα.
Η πρώτη συμβουλή ήταν: “να ξέρεις ότι θα είσαι τόσο καλός όσο οι συνεργάτες σου” και η δεύτερη “φρόντισε να επικοινωνείς τις επιτυχίες σου και τις αποτυχίες σου, με τρόπο που θα πρέπει να γίνεται κατανοητός, αλλά και με τρόπο για να πετυχαίνεις τον σκοπό σου”.
Τέλος η τρίτη είχε να κάνει με την διαχείριση χρόνου και όπως μου είχε πει “ποτέ μην αφήσεις τα σημαντικά να γίνουν επείγοντα, γιατί θα σου καταναλώσουν τον χρόνο σου, και ποτέ μην αφήσεις τα επείγοντα να γίνουν σημαντικά, γιατί σημαίνει ότι δεν έχεις διαχειριστεί σωστά τις προτεραιότητες σου”.
Έκτοτε μου έγινε βίωμα, και φρόντισα πάντα να έχω τους καλύτερους δίπλα μου, και να αφιερώνω χρόνο στην εκπαίδευση και στην εξέλιξη τους. Παράλληλα, η έννοια της σωστής και στρατηγικής επικοινωνίας έγινε ένα σημαντικό τμήμα των γνωστικών μου αντικειμένων. Τέλος, υπήρχε πάντα ένα στρατηγικό μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο πλάνο το οποίο ήταν κοινά συμφωνημένο με τους συνεργάτες μου, και για να ελέγχουμε την πορεία και την πρόοδο, και για να ελέγχεται η διοίκηση και οι στόχοι.
Αν κρίνω από αυτούς τους τομείς στην βραχύχρονη θητεία του νυν Δημάρχου Κ. Λογοθέτη, θα πω ξεκάθαρα ότι δεν έχει πετύχει σε αυτούς έως σήμερα και ότι οι προοπτικές, εφόσον δεν αλλάξει κάτι στο άμεσο μέλλον, δεν είναι ευοίωνες.
Και όχι τόσο γιατί οι συνεργάτες του στερούνται ικανοτήτων ή δυνατοτήτων, αλλά γιατί αφενός έχουν γίνει επιλογές λάθος ανθρώπων σε λάθος θέσεις ή δεν έχουν χρησιμοποιηθεί οι κατάλληλοι, και αφετέρου δεν έχουν ούτε ξεκάθαρους στόχους, ούτε ευθύνη για το σύνολο των αρμοδιοτήτων τους, ούτε καλή επικοινωνία μεταξύ τους, ενώ ο συντονισμός και η εποπτεία προόδου είναι –κατά την προσωπική άποψη- ανύπαρκτη.
Παράλληλα οι συχνές αλλαγές προσώπων (γραφείο τύπου, αναπτυξιακή εταιρεία, συνδυασμός) και ο φόβος της απόφασης για το επαγωγικό καλό και όχι για το καλό των λίγων, δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα, μερικές φορές δε, το αντίθετο θα έλεγα.
Τέλος, έχει διαμορφωθεί –περιέργως πως- ένα περιβάλλον όπου οι μισοί «θάβουν» τους άλλους μισούς, ενώ στην καθημερινότητα μεγάλο ρόλο παίζει το «τι ακούγεται» ή το «τι γράφεται σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο», λες και συναποφασίζουν στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση του έργου, ή λες και είχαν εκλεγεί μαζί τους προ ενός έτους.
Στο πρώτο από τα δυο μέρη του αφιερώματος, ας δούμε ορισμένα παραδείγματα αναφορικά με τις επιλογές προσώπων.
Θα μιλήσω για τα νομικά πρόσωπα, ήτοι την Λουτράκι Α.Ε και τον Προμηθέα, και για ορισμένες επιλογές αρμοδιοτήτων σε αντιδημάρχους και σε ειδικούς συμβούλους.
Καταρχήν είναι απορίας άξιον, πως και γιατί δημιουργήθηκε θέση Αντιδημάρχου με αρμοδιότητες τον Πολιτισμό, τον Αθλητισμό και τον Τουρισμό, αφού ταυτόχρονα υπάρχουν δυο νομικά πρόσωπα (τουριστική αναπτυξιακή ΑΕ και πνευματικό αθλητικό κέντρο) με «βαριά» σχήματα και προϋπολογισμούς, που ασχολούνται ακριβώς με το ίδιο θέμα!!
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την σύγχυση, την δημιουργία υπερκάλυψης αρμοδιοτήτων, τις γκρίνιες και το μη αποτέλεσμα. Δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα, έχει να κάνει με τον σχεδιασμό των αρμοδιοτήτων, που πολλές φορές «καίει και τα πρόσωπα». Εδώ φαίνεται ξεκάθαρα η απουσία εμπειρίας επιχειρησιακού σχεδιασμού, αλλά όταν τα κάνεις μόνος σου ή ρωτάς λάθος ανθρώπους...Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα καταργηθούν αυτές οι αρμοδιότητες, που κάλλιστα θα μπορούσαν να περάσουν σε ειδικό σύμβουλο αναφορικά με την εποπτεία, και θα δημιουργηθούν νέες, πιο χρήσιμες ως αρμοδιότητες ενός αντιδημάρχου.
Οι θέσεις των ειδικών συμβούλων είναι πέντε (5). Οι δυο (2) εξ αυτών έχουν καλυφθεί από μηχανικούς με γνώση σε πολεοδομικά και τεχνικά θέματα. Την ίδια στιγμή υπάρχει ένας τεράστιος μηχανισμός και οργανωτικό σχήμα στον δήμο (τεχνικό τμήμα, πολεοδομία) το οποίο προβάλλεται ως πολύ καλό, έχει δημιουργηθεί θέση Αντιδημάρχου με ίδιες αρμοδιότητες, ενώ παράλληλα υπάρχει γενικός διευθυντής μηχανικός και εργαζόμενοι τεχνικοί στην Λουτράκι Α.Ε!!!
Τώρα γιατί χρειάζεται τόση σπουδή και τόσο οργάνωση σε κάτι που απλά θέλει καλό συντονισμό της υφιστάμενης οργάνωσης, όταν δεν έχεις την οργάνωση για να δημιουργήσεις έργα ή όταν υπάρχει επάρκεια προσώπων, είναι κάτι που μένει να απαντηθεί από την ιστορία.
Οι υπόλοιπες 3 θέσεις έχουν καλυφθεί από τον γραμματέα και το γραφείο τύπου, την στιγμή που δεν υπάρχει κανείς για να ασχοληθεί π.χ με διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού, με αναπτυξιακά – περιφερειακά – επιχειρησιακά προγράμματα, αξιοποίηση χρηματοδοτικών και επιδοτούμενων προγραμμάτων, εθελοντισμό, αλλά και την στιγμή που δεν υπάρχει ούτε ένας νομικός σύμβουλος στον Δήμο!!!
Επαναλαμβάνω, τα γραφόμενα δεν αποτελούν μομφή στα πρόσωπα (στο κάτω-κάτω, πάντα φταίει αυτός που τους επιλέγει), αλλά στον σχεδιασμό και στις επιλογές θέσεων.
Πρέπει όμως κάποιος να τους μιλήσει (εγώ το έκανα, αλλά… φωνή βοώντος εν τη ερήμω), για την δυνατότητα σύμβασης έργου και χρόνου για ορισμένες –σημαντικές- αρμοδιότητες. Θα μπορούσε (αντί να ψάχνουμε δικηγόρους και έμπιστους) να γίνει μια σύμβαση με καταξιωμένο δικηγορικό γραφείο με πληρωμένο χρόνο μηνιαίως, ανεξαρτήτως προσώπων ή θεμάτων. Επίσης, θα μπορούσε να γίνει σύμβαση για τη διαχείριση της επικοινωνίας, είτε με δημοσιογραφική ομάδα ή με συνεργάτες του νομικού γραφείου, εξασφαλίζοντας έτσι τα βέλτιστα και στις δυο περιπτώσεις.
Πάμε τώρα στα νομικά πρόσωπα.
Ο Προμηθέας, το νομικό πρόσωπο που διαχειρίζεται τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Διαχειρίζεται δηλαδή μεταξύ άλλων όλες τις υποδομές και εγκαταστάσεις αθλητισμού, καθώς και την δυνατότητα –εκτός της άθλησης και προσφοράς στην παιδεία και τον αθλητισμό- της ανάπτυξης αθλητικού τουρισμού και αξιοποίησης / διαχείρισης των εγκαταστάσεων. Οι επιλογές του διοικητικού συμβουλίου του Προμηθέα (οι οποίες εξ όσων γνωρίζω δεν ήταν προτάσεις του Προέδρου του), περιλαμβάνουν «δικά μας και καλά παιδιά» και αξιόλογα άτομα, όμως κανείς εξ αυτών δεν έχει γνώση αθλητισμού ή δεν έχει γνώση διαχείρισης και διοίκησης αθλητικών εγκαταστάσεων ή γνώση του αθλητικού γίγνεσθαι σε επίπεδο ομοσπονδιών. Αναφορικά δε με το καλλιτεχνικό τμήμα του Προμηθέα, είναι δύσκολο να βρεις 3-4 ανθρώπους που να γνωρίζουν από τέχνες, θέατρο, μουσική, εκπαίδευση και από οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Σε τι αποσκοπεί λοιπόν η σύσταση Διοικητικού Συμβουλίου ενός νομικού προσώπου με προϋπολογισμός άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ, εκτός από την βελτίωση της λειτουργίας του και την επίτευξη έργου βάσει του σκοπού του;
Από την άλλη πλευρά η «πολύπαθη» Λουτράκι Α.Ε. Η αναπτυξιακή εταιρεία του δήμου, η οποία αφού έζησε εποχές «χρυσών αγελάδων» με δυνατότητα σπατάλης / επένδυσης 25 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός συνεδριακού κέντρου 400 ατόμων (όλα τα επιτυχημένα συνεδριακά κέντρα έχουν κύρια αίθουσα για άνω των 700 ατόμων) και ενός δημοτικού υδροθεραπευτηρίου, ή με δυνατότητα χρηματοδότησης της πλειονότητας των εξόδων των πολιτιστικών, αθλητικών και εξωραϊστικών συλλόγων, και αφού «κακόμαθε» τους δημότες με την απλοχεριά της, προσγειώθηκε ανώμαλα στην φτωχή οικονομική κατάσταση της χώρας και στις λογικές του Καλλικράτη.
Όποιος καταλαβαίνει τα ανωτέρω, κατανοεί ότι ειδικά σε περιόδους κρίσης όπως αυτές που βιώνουμε, υπάρχει σημαντική ανάγκη για 2 θέματα, ήτοι Α) δημιουργία αναπτυξιακών προγραμμάτων σε συνδυασμό με την βέλτιστη και κερδοφόρα λειτουργία των επενδύσεων, και Β) διαμόρφωση Διοικητικού Συμβουλίου και Διοίκησης ικανή να διαχειριστεί την κρίση, ικανή να διαπραγματευτεί με τους συνεταίρους της Club Hotel Casino και ικανή να φέρει οργανώσει τους αναπτυξιακούς και τους τουριστικούς μηχανισμούς και την λειτουργία τους.
Αντί για αυτό, δημιουργήθηκε ένα αρχικό σχήμα αποτελούμενο από ανθρώπους που δεν έχουν επιχειρησιακή εμπειρία, γνώση διαχείρισης κρίσεων, χρηματοοικονομική και διοικητική εμπειρία και γνώση θεμάτων ανάπτυξης και τουρισμού. Και οι ένας-δύο που θα μπορούσαν να βοηθήσουν λόγω επιχειρησιακής γνώσης και διαχείρισης κρίσεων, είχαν πολύ φόρτο εργασίας για να ανταπεξέλθουν, οπότε αχρηστεύτηκαν. Σαν να μην φτάνει αυτό, μπήκαν και οι κακές προσωπικές σχέσεις μεταξύ του αντιπροέδρου και του προέδρου, καθώς και με ένα επιπλέον μέλος, με αποτέλεσμα μετά από μια περίοδο παντελούς απραξίας επί της ουσίας, να χαθεί η μπάλα και η διοίκηση να αλλάξει.
Και λες, αυτό ήταν. Άρχισε να το στρώνει το πράγμα, αφού οι παραινέσεις (και οι δικές μου), έπιασαν τόπο. Αμ δε.Νέο ΔΣ με άτομα λιγότερο σχετικά με τους προηγούμενους, ενώ ήδη η Λουτράκι Α.Ε είχε απεμπολήσει τα δικαιώματα οργάνωσης, σχεδιασμού και ανάπτυξης του τουρισμού για την ευρύτερη περιοχή, αφού όχι μόνο δεν δημιούργησε διοικητική ομάδα στην εταιρεία με αυτό το σκοπό, όχι μόνο δεν δημιούργησε ως θυγατρικό σχήμα τον Loutraki Tourism Organization (όπως είχε σχεδιαστεί, προταθεί από τον γράφοντα και συμφωνηθεί από τον Δήμαρχο και τους δυο αντιδημάρχους), αλλά έδωσε τα δικαιώματα σε μια ΜΚΟ ιδιωτών και φορέων, στην οποία συμμετέχει η Λουτράκι Α.Ε δια του προέδρου της και Δημάρχου ως απλό μέλος!!
Αποτέλεσμα; Οι επιχειρήσεις του Δήμου στον αυτόματο πιλότο με οικονομική ζημιά άνω των 800.000 ευρώ ετησίως. Η τουριστική ανάπτυξη και ο σχεδιασμός, παραδομένα στις όποιες πρωτοβουλίες των ιδιωτών και του LTO, ή αφημένα στις πρωτοβουλίες ορισμένων συμβούλων (αφού επί παραδείγματι οι πρωτοβουλίες για το παγκόσμιο κύπελλο καράτε ή για το παγκόσμιο πρωτάθλημα δραμιού ή ακόμα και η προώθηση του θέματος για το Rally Acropolis για την επόμενη τριετία, σε μεγάλο βαθμό ήταν προσωπικές πρωτοβουλίες του γράφοντος με 1-2 επιπλέον άτομα, παρά αποτέλεσμα οργανωμένου σχεδίου). Ακόμα και η σχέση με την αναπτυξιακή εταιρεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου και η συμμετοχή στον αποκεντρωμένο Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού, είναι θέμα προσωπικών σχέσεων του γράφοντος και ορισμένων φορέων.
Το συνεδριακό κέντρο, δεν πρόκειται ποτέ να γίνει κερδοφόρο αν δεν αλλάξει ριζικά η χρήση του και η αξιοποίηση του. Οι προτάσεις μου έχουν κατατεθεί πολλάκις (αξιοποίηση ως έδρα ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ή δημιουργία 2 θεματικών Μουσείων για το νερό και την διώρυγα μέσω ΕΣΠΑ), αλλά για μια ακόμα φορά… φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Και έτσι φτάσαμε να έχουν περάσει 12 μήνες από την εκλογή (άρα 12 μήνες από την δυνατότητα σχεδιασμού), και 10 μήνες από την ανάληψη της διοίκησης του Δήμου. Και ακόμα το SPA και το Αλεξάνδρειο δεν έχουν ηλεκτρονική σελίδα προβολής και προώθησης. Ακόμα δεν έχουν εκτυπωθεί νέα φυλλάδια / μπροσούρες για τον Δήμο, για το SPA για τον τουρισμό. Ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν και πότε θα γίνουν συμμετοχές σε εκθέσεις, συμμετοχή σε επισκέψεις τουριστικών πρακτόρων, επιχειρηματικές και εμπορικές αποστολές, συνεργασίες με Πρεσβείες για φιλοξενία επιχειρηματικών και εμπορικών αποστολών, εκμετάλλευση των αθλητικών και άλλων υποδομών.
Ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί επιχειρησιακό και εμπορικό πολυετές πλάνο για την στρατηγική και την λειτουργία των επενδύσεων της Λουτράκι Α.Ε. Ακόμα δεν έχει γίνει έστω μια συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων της διοίκησης (αλήθεια τι ακριβώς στόχους και σκοπούς έχουν τα 5 διοικητικά μέλη της Λουτράκι ΑΕ που στοιχίζουν περισσότερα από 200.000 ετησίως) για να συμφωνηθεί εμπορική πολιτική συνεργασίας με τους ξενοδόχους, τους φορείς και τους τουριστικούς πράκτορες για το SPA και το Συνεδριακό.
Το ότι τώρα ακούγεται ότι θα δημιουργηθεί μελέτη αξιοποίησης και επιχειρηματικό σχέδιο, είναι μεν σωστό, όμως το 2011 και το 2012 έχουν ήδη απεμποληθεί μια και καλή. Και αυτό έχει γίνει την χειρότερη ίσως εποχής των τελευταίων δεκαετιών για τον τόπο. Τώρα που η ανάγκη για την βέλτιστη λειτουργία και αξιοποίηση, ήταν και παραμένουν το μεγαλύτερο στοίχημα της δημοτικής αρχής.
Γιατί ο κόσμος δεν έχει ανάγκη –πρωτίστως- από τις μελέτες του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (που ξαφνικά έγινε προτεραιότητα) για να ζήσει και να έχει δουλειά, φαγητό και προοπτική. Ο κόσμος δεν έχει άμεση ανάγκη από νέα μεγάλα έργα και οράματα ορισμένων που θέλουν να αναπλάσουν τον τόπο, αλλά ανάγκη από την βελτίωση των καθημερινών συνθηκών διαβίωσης (κυκλοφοριακό, στάθμευση, λακούβες, καθαριότητα, διαγραμμίσεις, φώτα, ύδρευση, αυθαίρετα) και ανάγκη για αξιοποίηση των προηγούμενων μεγάλων έργων με σκοπό την ανάπτυξη και την διατήρηση θέσεων, αλλά και επιχειρήσεων εν ζωή (Συνεδριακό, SPA, Κολυμβητήριο, Πηγές).
Αυτά είναι που φέρνουν άμεσο αποτέλεσμα. Και αυτό το αποτέλεσμα (μιλώντας ως δημότης αλλά και ως σύμβουλος της δημοτικής κοινότητας) έχει διπλό καλό. Και για τους δημότες και για την πολιτική. Και επιτέλους θα πρέπει να γίνει κάτι κατανοητό. Ο σχεδιασμός απαιτεί τουλάχιστον 1 έτος και την εφαρμογή και άλλο τόσο για την σωστή αξιοποίηση. Για το σήμερα υπάρχει κάτι;
Και να πω ότι δεν υπήρχαν λύσεις……
Γιώργος Μπάκος…….(συνεχίζεται με τα άλλα δυο θέματα)
Υ.Γ. Ευελπιστώ -έστω για πρώτη φορά- ορισμένοι να μην ασχοληθούν αποκλειστικά με το γεγονός ότι κάποιος έγραψε κάτι και με το γιατί το έγραψε, αλλά με το ΤΙ ακριβώς έγραψε, και πως αυτά μπορούν να γίνουν αρωγή στο όποιο έργο.
Τώρα αυτοί που δεν θα το κάνουν, ας κρίνουν κάποια στιγμή μήπως αφορά και αυτούς και βοηθήσουν το δημοτικό έργο με την μη συμμετοχή τους. Γιατί το να νομίζεις ότι βοηθάς τον δήμαρχο όταν προσπαθείς να αναλάβεις κάτι που είναι υπεράνω των δυνατοτήτων σου, ή κάτι που άλλοι το κάνουν καλύτερα γιατί το ξέρουν, ή γιατί απλά γράφεις σχόλια στα blogs προσπαθώντας να δικαιολογήσεις ανώνυμες κρίσεις, τότε… δεν υπάρχει σωτηρία.
παντως κε Μπακο, ανημερα στα ... γενεθλια του 1ου χρονου διακυβερνησης σας , ο Δημαρχος δυστυχως εδειξε το αλλο του προσωπο! αληθεια εσεις δεν μαθατε για το χοντρο φραστικο και οχι μονο επεισοδιο που ειχε με συνεργατη του εργολαβου του Κολυμβητηριου? εσεις θα παρετε θεση επι του σημερινου περιστατικου? γνωριζετε οτι ενω ο Δημαρχος ο ιδιος προσωπικα του ειχε δωσει προφορικη εντολη να συντηρει τις πισινες του κολυμβητηριου απο το καλοκαιρι και μεχρι σημερα, μολις ο εργολαβος πηγε σημερα να του υπογραψει το ενταλμα πληρωμης, εκανε τον ανηξερο και τον εβρισε χυδαια? μαλιστα αντιδημαρχος του κινηθηκε απειλητικα εναντιον του εκπροσωπου του εργολαβου! θα ηθελα επειδη εχετε δειξει μεγαλη ευαισθησια για το θεμα του κολυμβητηριου και επειδη ξερω οτι δεν μασατε τα λογια σας να παρετε θεση! ειναι αυτες συμπεριφορες για τον 1ο πολιτη της πολης?
ΑπάντησηΔιαγραφήευχαριστω, ενας συνδημοτης
εφαρμοζετε τελικα τη ρηση "η σιωπη ειναι χρυσος"¨κε Μπακο? Υπαρχει καποιος αλλος λογος που δεν θελετε να παρετε θεση?
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλές φορές η σιωπή είναι θέση. Καταρχήν δεν ήμουν παρών, ούτε έχω ενημερωθεί, οπότε δεν αρέσκομαι να παίρνω θέση σε θέματα που δεν έχουν διασταυρωθεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέρω ότι ο Δήμαρχος έχει αντίθετη άποψη για την σύμβαση της συντήρησης του κολυμβητηρίου, αφού εγώ του το γνωστοποίησα. Η σύμβαση αυτή έγινε από την προηγούμενη αρχή με κόστος 36.000 ετησίως (με μια μικρή επιφύλαξη), για ένα κολυμβητήριο που δεν είχε παραδοθεί και δεν λειτουργεί, ενώ η παραλαβή για χρήση έγινε τον Αύγουστο. Δεν ξέρω πως έγινε ανανέωση μετά τον Ιούλιο, αφού ανάθεση από Δήμαρχο ή αντιδήμαρχο δεν νομίζω να υπήρξε, ούτε εξετάστηκαν εναλλακτικές για μείωση κόστους, ούτε έγινε ανακοίνωση για την περίπτωση που υπάρχουν τοπικές εταιρείες για να συμμετάσχουν. Άλλο λοιπόν το έργο όπου ο εργολάβος μπορεί να έχει όλα τα δίκια για τις πληρωμές (δεν είναι αρμοδιότητα μου, οπότε δεν ξέρω επαρκώς), και άλλο η σύμβαση συντήρησης. Εάν δεν μπορούσε να παραληφθεί το έργο, και εάν δεν χρησιμοποιείται από τον Δήμο, τότε η συντήρηση για το διάστημα εώς την παραλαβή αφορά τον εργολάβο. Από εκεί και έπειτα, να γίνει ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος για την συντήρηση. Αυτή είναι η άποψη μου.
Για το πως του φέρθηκε, δεν γνωρίζω, όμως κάθε συμπεριφορά έξω της πρέπουσας, όταν και εάν γίνεται, είναι πάντα καταδικαστέα γιατί βασίζεται πάνω στην άσκηση εξουσίας.