LTC |
Αναφερόμενος στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού από το βήμα του ΣΕΤΕ υπογραμμίζει ότι το το σημαντικότερο για τον
κλάδο είναι ότι ο πρωθυπουργός έδειξε με έργα ότι στηρίζει τον τουρισμό. παράλληλα τόνισε ότι οι περισσότερες εξαγγελίες έχουν ενδιαφέρον συμπληρώνοντας ότι αρκεί αυτές να αντιμετωπίζονται από αυτούς που θα κληθούν να τις υλοποιήσουν ως μέρος μιας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό και όχι ως ανεπιθύμητες εντολές προϊσταμένου.
Επίσης, ο κ. Αγγελόπουλος, σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, αποκαλύπτει τις απόψεις του για την οργάνωση της τουριστικής προβολής, τις συνέργειες καθώς και τη βιωσιμότητα των τουριστικών επιχειρήσεων.
Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν στο έργο του ΣΕΤΕ και ποιες θα είναι οι δικές σας προτάσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο;
Ο ΣΕΤΕ έχει 20ετή πετυχημένη παρουσία στα τουριστικά πράγματα της χώρας και δεν καλείται να αναθεωρήσει τις θέσεις του ή πολύ περισσότερο, να τις επανεξετάσει μέσα από τα λεγόμενα και τις ιδέες των μελών του. Ο νέος πρόεδρος θα δώσει το προσωπικό του στίγμα και θα προσπαθήσει να απαντήσει στις προκλήσεις των καιρών με ένα σύγχρονο και δημιουργικό ύφος και τρόπο. Ως νέο μέλος, οφείλω να αναγνωρίσω την επιμονή και την αξιοπρέπεια των προηγούμενων προέδρων που έφεραν τον ΣΕΤΕ στη θέση ισχύος που είναι σήμερα. Θα έρθει ο καιρός να μιλήσουν τα νέα μέλη, αλλά δεν πιστεύω ότι αυτός ο καιρός είναι τώρα.
Πως κρίνετε τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για τον κλάδο του τουρισμού;Ποια για σας είναι η σημαντικότερη εξ ‘α αυτών;
Ο πρωθυπουργός έδειξε με έργα ότι στηρίζει τον τουρισμό και αυτό είναι το σημαντικότερο για τον κλάδο. Ο Τουρισμός σήμερα, μέσω του ΣΕΤΕ, αναγνωρίστηκε ως ο σημαντικότερος κλάδος της οικονομίας, και αυτό αποτελεί προηγούμενη δέσμευση του πρωθυπουργού. Γενικά μιλώντας, δεν με συγκινούν τα λόγια, που σπανίως καταλήγουν σε έργα. Οι περισσότερες εξαγγελίες έχουν ενδιαφέρον. Αρκεί να αντιμετωπίζονται από αυτούς που θα κληθούν να τις υλοποιήσουν ως μέρος μιας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό και όχι ως ανεπιθύμητες εντολές προϊσταμένου. Και τέτοια φαινόμενα υπάρχουν, πολύ περισσότερο που στον κλάδο μας είναι απαραίτητη η σύμπραξη πολλών υπουργείων, φορέων και προσώπων για να υλοποιηθούν οι σκέψεις και υποσχέσεις.
Πιστεύετε ότι τα μέτρα αυτά θα συμβάλλουν στην αύξηση των τουριστικών ροών και των εσόδων προς τη χώρα μας;
Αυτός είναι ο στόχος και αυτή θα είναι και η δική μας επιδίωξη ως τουριστικές επιχειρήσεις. Άλλωστε οι τουριστικές επιχειρήσεις είναι, στην πλειονότητα τους, τόσο βαθιά πληγωμένες, που αν δεν προτείνουμε ανταγωνιστικά και διαφανή κίνητρα στους εταίρους μας, θα δούμε άμεσα αντίκτυπο στην κοινωνία και τον τρόπο ζωής μας. Έχω αναφέρει και παλαιότερα, ότι ο τουρισμός είναι ο κλάδος εκείνος της οικονομίας που αγκαλιάζει σχεδόν όλους τους άλλους. Δεν είναι ανεξάρτητος, ούτε και συνέπεια κάποιου άλλου. Δεν είναι αυτόνομος αλλά ούτε και παράγωγο κάποιου άλλου. Είναι όμως αυτός που γεννάει τις απαιτούμενες συνέργειες για να βγούμε από τη στενωπό. Σήμερα είναι ο μόνος κλάδος που φέρνει έσοδα στη χώρα! Έσοδα που τροφοδοτούν την κοινωνία και διαμοιράζονται σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.
Ποια άλλα ζητήματα θεωρείτε ότι αναζητούν λύση και δεν ακούστηκαν από τα χείλη του Πρωθυπουργού;
Δεν ήταν ο κατάλληλος χρόνος και χώρος για μακροσκελείς ανακοινώσεις. Προσωπικά θα έδινα μεγαλύτερο βάρος στις συνέργειες μεταξύ τουριστικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων, στη διαφοροποίηση, αλλά και στη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί ο τουρισμός ως έμμεσο, αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό μέσο εξωτερικής πολιτικής. Σε μία περίοδο που δεν υπάρχουν πόροι, οι συνεργασίες είναι αυτές που φέρνουν ταχύτερα και ουσιαστικά αποτελέσματα. Όπως κάνουν και οι ανταγωνιστές μας, έτσι κι εμείς πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα παραγόμενα από την ελληνική γη προϊόντα ως μέσο επικοινωνίας πολιτιστικού και διατροφικού πλούτου, ενώ και οι παραγωγοί στον αντίποδα να εκμεταλλευτούν το τεράστιο δίκτυο που έχουμε οι τουριστικοί επιχειρηματίες. Με λίγα λόγια, να βγάλει τη διάθεση για εξωστρέφεια και να δηλώσει ανοιχτά ότι η εσωστρέφεια θα φέρει μαρασμό και συρρίκνωση στην κοινωνία μας. Δείτε τους Τούρκους… Με την ευκαιρία… που πήγε ο πράσινος τουρισμός?
Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί η φετινή τουριστική χρονιά τόσο από άποψη εσόδων όσο και αφίξεων;
Συγκυριακά η φετινή χρονιά δείχνει να είναι μια καλή χρονιά. Δεν χρειάζεται να πανηγυρίζουμε πάντως, αφού η εικόνα μας στο εξωτερικό παραμένει αδιάφορη έως κακή. Τα προβλήματα της βορείου Αφρικής μας δίνουν χώρο να ανασάνουμε, αλλά δεν μας εξασφαλίζουν. Διατρέχουμε μεγάλο κίνδυνο αν θεωρήσουμε ότι η επόμενες χρονιές θα έχουν αντίστοιχη εικόνα. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα, θα είναι σίγουρα αυξημένα σε σχέση με πέρυσι, αλλά οι χαμηλές τιμές που και σήμερα ισχύουν δεν υπόσχονται λύσεις στα χρόνια προβλήματα του κλάδου. Δεν θα πανηγύριζα, αφού παραμένουν περιορισμένες οι λύσεις που έχουμε ως χώρα, αν πρώτα δεν προβληθούμε ως τουριστικός προορισμός με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Για την ιστορία, σημειώστε ότι η σαιζόν έχει συρρικνωθεί κατά σχεδόν 2 μήνες σε πολλές περιοχές από το 2002 και μετά, με ό,τι συνέπειες στην απασχόληση και τα έσοδα αυτό συνεπάγεται.
Η δανειοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων από τις τράπεζες έχει μειωθεί δραστικά με αποτέλεσμα να γίνεται ολοένα και δυσκολότερο το έργο τους εξαιτίας έλλειψης ρευστότητας. Πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα κατά τη γνώμη σας και τι πρέπει να γίνει για την αντιμετώπισή του;
Μου βάζετε δύσκολα! Η άποψή μου είναι ότι πολλά ξενοδοχεία θα αλλάξουν χέρια και ότι θα πληγεί περισσότερο η εικόνα αξιοπιστίας μας. Οι λύσεις είναι δύσκολες και αυτοί που τις προσφέρουν λίγοι. Και αυτό γιατί δεν υπάρχει εξειδικευμένη γνώση στην Ελλάδα, δεν προσφέρεται εκπαίδευση και γενικότερη παιδεία γύρω από τον τουρισμό και δεν υπάρχει και μέτρο. Δέχομαι ότι κάποια προβλήματα είναι συγκυριακά, αλλά πολλά είναι αποτέλεσμα έλλειψης γνώσεων. Σε διαλόγους που συχνά κάνω με συναδέλφους, διακρίνω ακόμη και μοχθηρία, όταν τελικά το ζητούμενο είναι να δοθούν λύσεις συνολικά και για όλους. Και οι τουριστικές επιχειρήσεις «χρειάζονται το ΔΝΤ τους»! Οι τράπεζες είναι μαγαζιά. Θα κοιτάξουν, λοιπόν, τις δικές τους αποδόσεις. Ας κοιτάξουμε τις δικές μας και μετά ας αποφασίσουμε αν και με ποιο τρόπο θέλουμε να στραφούμε σε τρίτους.
Πιστεύετε ότι θα πρέπει να ενισχυθούν οι μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και με ποιο τρόπο;
Είμαι κατά της λογικής των επιδοτήσεων! Ξεκινάω με αυτό για να ξεκαθαρίσω ότι σε ένα καθεστώς που λειτουργεί με δεκανίκια δεν μπορούμε να χτίσουμε ένα μέλλον με προοπτικές. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να προστατεύονται από ένα ξεκάθαρο πλαίσιο και όχι να βρίσκονται συνέχεια στη θέση του επαίτη. Στα ξενοδοχεία για παράδειγμα, η αστεροποίηση θα προστάτευε τις μικρότερες σε κατηγορία, και συχνά μέγεθος, μονάδες από τις μεγαλύτερες, αν έθετε όρια παροχών και τιμών. Από εκεί και πέρα η δημιουργία τοπικών clusters, αλλά και συνεργασίας με την περιφέρεια, θα εξασφάλιζε οικονομίες κλίμακάς σε θέματα προβολής, τοπική ταυτότητα ή και προστασία από αθέμιτο ανταγωνισμό. Είναι αφελές σε ένα εξόχως ανταγωνιστικό περιβάλλον εκατομμυρίων κρεβατιών να πιστεύουμε ότι τα 40-50 δικά μας κάνουν τη διαφορά. Αντιθέτως, λίγα κρεβάτια που είναι μέρος ενός καλά οργανωμένου δικτύου με τοπικό χαρακτήρα και ποιοτικές προδιαγραφές, μπορούν να σταθούν και να διαφημίζουν την περιοχή και τη χώρα τους.
Ποια είναι η άποψή σας για τον Κοινό Φορέα Διαχείρισης Τουριστικής Προβολής;Τι ενέργειες θα πρέπει να γίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση;
Το ζήτημα έχει μελετηθεί από τον ΣΕΤΕ και ο Πρόεδρός του θα δώσει το στίγμα της επόμενης μέρας. Ζητήματα προβολής που ξεκινούν ως μεγαλεπήβολα σχέδια, πάντως, με τρομάζουν. Ειδικά στη χώρα μας, έχουμε πολλές επιτροπές και φορείς, αλλά οι συνθήκες δεν «επιτρέπουν» και κανείς δεν «φέρει» ευθύνη. Τάσσομαι υπέρ της άμεσης συνεργασίας επιχειρήσεων και περιφέρειας για ένα απλό και κατανοητό πλάνο προβολής με κοινά κονδύλια. Στο παρελθόν όταν έγιναν τέτοιες προσπάθειες, χάθηκε πολύτιμος χρόνος και κυρίως προέκυπταν θέματα διαφάνειας. Για μένα, οι περιφέρειες πρέπει να σύρουν τον χορό, προσκαλώντας τους φορείς και τις επιχειρήσεις του τόπου σε κοινή προσπάθεια να συσταθεί DMO ενεργό και δραστήριο. Στη Ρόδο λειτουργεί ένα τέτοιο μοντέλο, που παρά τις σημαντικές ελλείψεις του, έχει καλά αποτελέσματα. Και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου δείχνει να εξετάζει μια τέτοια λύση. Σε επίπεδο εθνικό δεν βλέπω άμεσα λύσεις αποτελεσματικές. Είναι προτιμότερο να κατασταλάξουμε στην εικόνα της Ελλάδας και να την προωθήσουμε μέσα από υπάρχοντα δίκτυα και στρατηγικές συμφωνίες, αλλά και να δώσουμε στις περιφέρειες προδιαγραφές και διαδικασίες για να αναδειχτούν.
Ποια είναι η άποψή σας για τις συνέργειες (clusters) στον τουριστικό τομέα; Πόσο βιώσιμες θεωρείται τις λύσεις αυτές στην Ελλάδα;
Είναι απαραίτητες! Το δυσάρεστο είναι ότι δεν το αντιλαμβάνεται ο Έλληνας. Οι οικονομίες κλίμακας και η δυνατότητα διείσδυσης είναι απεριόριστες. Η Ισπανία λειτουργεί χρόνια τώρα πάνω σε αυτό το μοντέλο, αλλά στην Ελλάδα φαίνεται ότι προτιμάμε την καταστροφή από το να παραδεχτούμε την ανάγκη μας σε τρίτους, αλλά και λόγοι διαφάνειας φαίνεται πως εμποδίζουν πολλούς να επιλέγουν ένα τέτοιο μοντέλο συνεργασίας. Οι νέες γενιές είναι περισσότερο δεκτικές σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά και αντιλαμβάνονται καλύτερα το κέρδος από αυτές τις συνέργειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το Loutraki One σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά προτιμά τα Eλληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Επειδή το Loutraki One πιστεύει στη δύναμη του διαλόγου, αλλά όχι στην εμπαθή και στείρα αντιπαράθεση μόνο για το θεαθήναι, διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο, που αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα τoυ αρθρογράφoυ ή που δεν περιέχουν το e-mail του αποστολέα. Tο email των αποστολέων σχολίων δεν εμφανίζεται δημόσια.